praegune kellaaeg 21.09.2025 21:38:51
|
Hinnavaatlus
:: Foorum
:: Uudised
:: Ärifoorumid
:: HV F1 ennustusvõistlus
:: Pangalink
:: Telekavad
:: HV toote otsing
|
|
autor |
|
sakinaga
HV Guru
liitunud: 30.08.2006
|
|
Kommentaarid: 159 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
1 :: |
151 |
|
tagasi üles |
|
 |
sukelduja
HV Guru

liitunud: 14.06.2007
|
18.09.2025 16:06:20
|
|
|
Markos kirjutas: |
sukelduja kirjutas: |
Teisipäevases Laseris räägiti pikemalt koperite teemal. Treeningust, väljaõppest ja viimase aja õnnetustest. Üsna kõvasti pandi puid alla meie hobikopterjuhtidele, kellel kipub "jumalakompleks" olema. Naeruväärne lennutundide hulk + liigne uljus + rasked olud = õnnetus. |
Fifty sixty, need viimase aja õnnetused on juhtunud pigem kogenud pilootide osalusel, kas siis otseselt või kaudselt. Mõnisada vs mõni tuhat lennutundi (mis on juba täiesti piisav töötamaks ametipiloodina), pigem kaldub riskide võtmine sinna teise ossa. Lennundus on selline ala, kus ässasid ei ole mujal, kui surnuaial. On olemas ütlus, "There are old pilots and bold pilots, but there is no old bold pilots". Halb ilm tapab kõiki, ka kogenuid (Kobe) ühtemoodi. |
Saate järgi ei olnud kogemustega piloodid. Jagant oli täiesti algaja. Ja Silberauto kopteriõnnetuses on üldse kahtlased lood, kes juhtis. Ja just nimelt saates öeldaksegi, et kogemustega piloot ei lähe halva ilma puhul üldse välja riskima. Eesti peale 3 rasket õnnetust mõne kuu jooksul on päris palju.
|
|
Kommentaarid: 25 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
25 |
|
tagasi üles |
|
 |
Markos
HV veteran
liitunud: 10.04.2002
|
18.09.2025 19:34:46
|
|
|
tsitaat: |
Saate järgi ei olnud kogemustega piloodid. Jagant oli täiesti algaja. Ja Silberauto kopteriõnnetuses on üldse kahtlased lood, kes juhtis. Ja just nimelt saates öeldaksegi, et kogemustega piloot ei lähe halva ilma puhul üldse välja riskima. Eesti peale 3 rasket õnnetust mõne kuu jooksul on päris palju. |
Saate järgi. Saates ei saa paljut öelda, kuna uurimine on alles pooleli ja spekuleerimine on nagu ta on. Jaagant oli jah algaja KOPTERI piloot, aga kogemustega lennukipiloot, vahe on tehnilises lendamises, aga õhuruumi reeglid ja good airmanship on samad. Vaata seda saadet uuesti ja mõttega, siis võibolla saad mõne vihje lisaks. Silberis pole ka midagi kahtlast, vahet pole kumb juhtis, otsus ilmaga lendama minna võeti vastu üheskoos ja pilve sattumine tappis ka Kobe professionaalse piloodiga puldis. Ma olen sellise õnnetuse simulaatoris läbi teinud ja tean üsna täpselt, mis seal juhtuda võis. Üsna tavapärane reaktsioon ja sellele järgnev error chain.
|
|
Kommentaarid: 14 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
2 :: |
12 |
|
tagasi üles |
|
 |
sukelduja
HV Guru

liitunud: 14.06.2007
|
18.09.2025 20:22:03
|
|
|
Markos kirjutas: |
tsitaat: |
Saate järgi ei olnud kogemustega piloodid. Jagant oli täiesti algaja. Ja Silberauto kopteriõnnetuses on üldse kahtlased lood, kes juhtis. Ja just nimelt saates öeldaksegi, et kogemustega piloot ei lähe halva ilma puhul üldse välja riskima. Eesti peale 3 rasket õnnetust mõne kuu jooksul on päris palju. |
Saate järgi. Saates ei saa paljut öelda, kuna uurimine on alles pooleli ja spekuleerimine on nagu ta on. Jaagant oli jah algaja KOPTERI piloot, aga kogemustega lennukipiloot, vahe on tehnilises lendamises, aga õhuruumi reeglid ja good airmanship on samad. |
Nagu ma aru saan, siis ta tilbendas pealtnägijate sõnul teise kopteri kõrval, üleval ja all. Kas see on õhuruumi reeglite järgi ja "good airmanship", seda ma ei oska öelda. Soomlaste seisukohta ei anna eritu kahesti mõista - piloot on süüdi ja punkt. Mootorratas ja traktor sõdavad ka mõlemad maa peal, aga täiest totaalselt erinevad juhtimisvõtted.
|
|
Kommentaarid: 25 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
25 |
|
tagasi üles |
|
 |
napoleon
Unknown virus

liitunud: 08.12.2008
|
18.09.2025 22:03:04
|
|
|
Väga loll küsimus ilmselt kuna kopteri piloodi pabereid pole.
Aga kui satun pilve, siis intuitiivselt:
- keeraks tuure maha ja läheks pisut alla
Või
- keeraks tuure peale ja läheks pilvest kõrgemale
Mis võib olla takistus, miks kumbagi neist teha ei saa ja oled hädas?
|
|
Kommentaarid: 77 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
60 |
|
tagasi üles |
|
 |
Markos
HV veteran
liitunud: 10.04.2002
|
18.09.2025 23:42:42
|
|
|
napoleon kirjutas: |
Väga loll küsimus ilmselt kuna kopteri piloodi pabereid pole.
Aga kui satun pilve, siis intuitiivselt:
- keeraks tuure maha ja läheks pisut alla
Või
- keeraks tuure peale ja läheks pilvest kõrgemale
Mis võib olla takistus, miks kumbagi neist teha ei saa ja oled hädas? |
Sa ei tea, kas pilv ulatub maapinnani või mitu km üles, lisaks on sul koordinatsiooniga probleeme hetkest, mil kõik piimaks muutus. Õige vastus on hoia kiirust ja kõrgust, ning mine otse tuldud teed tagasi. Kui on oht, et piirkonnas on takistused, siis tõused kehtiva safety altitude peale, mis tagab selle, et sa millelegi otsa ei lenda. Ja siis katsud pilvest välja saada. Kopteri juhtimine on keeruline, igal juhisel peale pedaalide on sekundaarefekt, mis eeldab alati korrigeerivat tegevust teise juhisega. Ilma instrumentide abita on võimatu lennata, ilma visuaalita on võimalik, aga raske ja vajab korralikku treeningut. Tahad teada, mis tunne see on, võta üks sile plaat, pane sellele teras või klaaskuul ja püüa seda plaadi keskel hoida. Kuidas oleks juhida kopterit pilves ? Tee sama asja, aga kinniseotud silmadega.
|
|
Kommentaarid: 14 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
2 :: |
12 |
|
tagasi üles |
|
 |
sakinaga
HV Guru
liitunud: 30.08.2006
|
20.09.2025 19:58:27
|
|
|
Kinniseotud silmadega on kopterit raskem juhtida kui pilves.
_________________ Tsensuur HinnaVaatluse foorumis |
|
Kommentaarid: 159 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
1 :: |
151 |
|
tagasi üles |
|
 |
Markos
HV veteran
liitunud: 10.04.2002
|
20.09.2025 20:21:41
|
|
|
sakinaga kirjutas: |
Kinniseotud silmadega on kopterit raskem juhtida kui pilves. |
See on näide sellest, kui kiiresti spatial disorientation tekib. Kui maha magad, oled tagurpidi ja aviohorisont on ka juba sassis, sa ei tea enam, kuhu suunda keerata.
|
|
Kommentaarid: 14 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
2 :: |
12 |
|
tagasi üles |
|
 |
sakinaga
HV Guru
liitunud: 30.08.2006
|
20.09.2025 21:32:38
|
|
|
Markos kirjutas: |
sakinaga kirjutas: |
Kinniseotud silmadega on kopterit raskem juhtida kui pilves. |
See on näide sellest, kui kiiresti spatial disorientation tekib. Kui maha magad, oled tagurpidi ja aviohorisont on ka juba sassis, sa ei tea enam, kuhu suunda keerata. |
Piloodil on siiski instrumendid olemas ja nähtaval, mitte silmad kinni seotud. Kehv võrdlus.
_________________ Tsensuur HinnaVaatluse foorumis |
|
Kommentaarid: 159 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
1 :: |
151 |
|
tagasi üles |
|
 |
Scott
Kreisi kasutaja

liitunud: 09.08.2016
|
21.09.2025 00:37:42
|
|
|
Markos kirjutas: |
... tagurpidi ja aviohorisont on ka juba sassis, sa ei tea enam, kuhu suunda keerata. |
Kas kopteris om kohad, kuhu saaks nööri otsas raskuse kinnitada?
|
|
Kommentaarid: 1 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
1 |
|
tagasi üles |
|
 |
sakinaga
HV Guru
liitunud: 30.08.2006
|
21.09.2025 01:15:29
|
|
|
Scott kirjutas: |
Markos kirjutas: |
... tagurpidi ja aviohorisont on ka juba sassis, sa ei tea enam, kuhu suunda keerata. |
Kas kopteris om kohad, kuhu saaks nööri otsas raskuse kinnitada? |
See ei ole usaldusväärne viis horisonti paika saada.
_________________ Tsensuur HinnaVaatluse foorumis |
|
Kommentaarid: 159 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
1 :: |
151 |
|
tagasi üles |
|
 |
Markos
HV veteran
liitunud: 10.04.2002
|
21.09.2025 12:19:51
|
|
|
tsitaat: |
Kas kopteris om kohad, kuhu saaks nööri otsas raskuse kinnitada? |
Selleks puudub vajadus. Selleks on gürot sisaldav instrument nagu tehis aviohorisont. Samamoodi ka kõik teised instrumendid nagu horisontaal ja vertikaalkiirus, suunaindikaator (gyro) jne. Kõik vajalik "pimesi" lendamiseks on iga tänapäevase lennumasina varustuses tegelikult olemas enamaltjaolt, aga nende kasutamine ja oskus nende kasutamiseks pimesi lendamiseks on hoopis teine ooper juba. Lühidalt, pilootidel ja isegi IFR ettevalmistusega pilootidel puudub tihtilugu piisav kogemus ja vilumus reaalselt IFR'i lennata. Enamus väikekoptereid ei ole ka IFR sertifitseeritud, kuigi instrumendid võivad olemas olla. Öö ja instumentaallennu koolitus on eraldi programm, mis ei kuulu algse PPL programmi hulka vaid need saab võtta hiljem lisana juurde, kui alates kursuse lõpetamisest ja litsentsi saamisest on lennatud 100 tundi.
Kordan veelkord, on väga suur vahe, kas lennatakse IMC'sse juhuslikult ja ootamatult või minnakse IFR peale üle teadlikult, ettevalmistusega. Kopter on väga tundlik igasugustele sisenditele ja, kui sa midagi maha mahad, ning mingi parameeter on juba väga paigast, siis korrigeerimine võib viia katastroofini.
|
|
Kommentaarid: 14 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
2 :: |
12 |
|
tagasi üles |
|
 |
napoleon
Unknown virus

liitunud: 08.12.2008
|
21.09.2025 13:44:14
|
|
|
Markos, lihtsalt uudishimust üks küsimus. Autoga läheb alla poole tunni, et õpetada inimest niipalju et ta rooli, gaasi ja piduri üles leiab ehk saab auto liikuma ja pidama. See muidugi ei tähenda, et ta kitsastes oludes manööverdada oskaks, iseseisvalt liikluses hakkama saaks jne.
Kaua helikopteriga selline väga basic juhendamine võtaks, et suudaks ideaaltingimustes kopteriga õhku tõusta ja maanduda kui inimese varasem kogemus lennumasinatega on ainult reisilennukis tavareisijana istumine?
|
|
Kommentaarid: 77 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
60 |
|
tagasi üles |
|
 |
Dogbert
HV Guru

liitunud: 03.05.2004
|
21.09.2025 13:52:00
|
|
|
napoleon kirjutas: |
Markos, lihtsalt uudishimust üks küsimus. Autoga läheb alla poole tunni, et õpetada inimest niipalju et ta rooli, gaasi ja piduri üles leiab ehk saab auto liikuma ja pidama. See muidugi ei tähenda, et ta kitsastes oludes manööverdada oskaks, iseseisvalt liikluses hakkama saaks jne.
Kaua helikopteriga selline väga basic juhendamine võtaks, et suudaks ideaaltingimustes kopteriga õhku tõusta ja maanduda kui inimese varasem kogemus lennumasinatega on ainult reisilennukis tavareisijana istumine? |
See vist üsna individuaalne. Mõned aastad tagasi mingis Discovery sarjas näitas täielikke n00Be esimest korda kopterit piloteerimas, harjutati madalal maapinna kohal paigal hõljumist. Läks nii ja naa, tänu instruktorile kõrvalistmel keegi kopterit kummuli just ei keeranud, aga mõnel läks paremini ja mõnel kehvemini.
_________________ Tee inimesele lõke ja tal on soe üheks päevaks, pista ta põlema ja tal on soe elu lõpuni. (Terry Pratchett)
e.k spikker: muhk on kumer, lohk on nõgus. |
|
Kommentaarid: 33 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
32 |
|
tagasi üles |
|
 |
Markos
HV veteran
liitunud: 10.04.2002
|
21.09.2025 15:49:19
|
|
|
napoleon kirjutas: |
Markos, lihtsalt uudishimust üks küsimus. Autoga läheb alla poole tunni, et õpetada inimest niipalju et ta rooli, gaasi ja piduri üles leiab ehk saab auto liikuma ja pidama. See muidugi ei tähenda, et ta kitsastes oludes manööverdada oskaks, iseseisvalt liikluses hakkama saaks jne.
Kaua helikopteriga selline väga basic juhendamine võtaks, et suudaks ideaaltingimustes kopteriga õhku tõusta ja maanduda kui inimese varasem kogemus lennumasinatega on ainult reisilennukis tavareisijana istumine? |
Personaalne, sõltub sinu motoorikast ja ka treeningu intensiivsusest. Lühema aja peale rohkem tunde pressituna tulevad tulemused kiiremini tavaliselt. 10-15h hakkab juba looma, samas mõned saavad 15h peal juba soolosse. Aga on ka neid, kes on lennanud 100h ja pole veel soolikõlbulikud, ehk äärest ääreni. Masinast sõltub ka, Robinsonid on keerulised, tsentrit pole, R44 juhis on hüdraulikaga ülevõimendatud, sentimeeter siia ja sinna on juba väga palju. Klassikalise juhisega masinad on lihtsamad. Samas jälle, kui oskad Robinsoniga lennata, oskad kõigiga edaspidi, mis ei tähenda, et tohiks, igale on oma tüübiõpe sest iga masin on erinev, erinevad võtted, limitatsioonid, parameetrid, sabarootrite tõmbeprofiil jne. Ilma igasuguse õppeta on helikopteri juhtimine ükskõik millises lennufaasis välistatud. Kui sa sellises kopteris oled ja piloot pildi tasku paneb, siis pole midagi teha, tavainimene, isegi, kui ta on lennukipiloot, ei ole võimeline helikopterit maandama.
|
|
Kommentaarid: 14 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
2 :: |
12 |
|
tagasi üles |
|
 |
Scott
Kreisi kasutaja

liitunud: 09.08.2016
|
21.09.2025 15:49:39
|
|
|
Markos, sain su eelmise postituse lausest aru, et aviohorisont võib segaseks minna, seepärast nööriga raskusi välja pakkusin. Need ei lähe kunagi rikki, kuid raskusjõu komponendile lisandub kiirendusest johtuv suunamuutus, millega peab arvestama.
|
|
Kommentaarid: 1 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
1 |
|
tagasi üles |
|
 |
elukaz
HV Guru

liitunud: 06.09.2004
|
21.09.2025 16:23:39
|
|
|
See nöör peab suunamuutustega arvestama ja lahenduseks on vedru mille pikkus on võrdeline kiirendusega, vedru sisse võrdluseks pulk mis näitab 1g pikkust ja siis hakkab juba midagi aimu saama, pulgale kerge amort et ei pendeldaks ja ongi lisamõõteriist olemas. Kahjuks ei näita kiiruskomponenti nii et võid ühtlaselt kukkuda. Samuti petab ära kui kiirendusvektorite summa on üks, st kiirenev langemine pluss suunamuutus.
_________________ Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale. |
|
Kommentaarid: 188 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
3 :: |
0 :: |
152 |
|
tagasi üles |
|
 |
salatoimik
HV Guru

liitunud: 08.08.2006
|
|
Kommentaarid: 39 loe/lisa |
Kasutajad arvavad: |
   |
:: |
0 :: |
0 :: |
35 |
|
tagasi üles |
|
 |
|
lisa lemmikuks |
|
|
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse sa ei või vastata selle foorumi teemadele sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis sa ei saa lisada manuseid selles foorumis sa võid manuseid alla laadida selles foorumis
|
|
Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.
|