Avaleht
uus teema   vasta Hinnavaatlus »  Vaba Mikrofon »  Kopterite ja muu lennunduse teema märgi kõik teemad loetuks
märgi mitteloetuks
vaata eelmist teemat :: vaata järgmist teemat
mine lehele eelmine  1, 2, 3 ... , 25, 26, 27  järgmine
Hinnavaatlus :: Foorum :: Uudised :: Ärifoorumid :: HV F1 ennustusvõistlus :: Pangalink :: Telekavad :: HV toote otsing
autor
sõnum Saada viide sõbrale.  :: Teata moderaatorile teata moderaatorile
otsing:  
Markos
HV veteran

liitunud: 10.04.2002



Online

sõnum 17.05.2025 17:45:34 vasta tsitaadiga

yerba kirjutas:
Markos, õhesõnaga - tegelt sa ei tea midagi, nagu tavaliselt.


Sellistel puhkudel on mõistlik oodata ära ametlikud andmed, et välistada igasugu kõlakaid ja spekulatsioone. Ma saan aru, et uudishimu on suur, aga tundilkke isiklikke andmeid sa minu käest ei saa. Tehnilisi kommentaare jagan vaid.
Kommentaarid: 14 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 12
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
yerba
HV Guru
yerba

liitunud: 12.11.2003



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 17.05.2025 17:49:44 vasta tsitaadiga

Markos, jajah, ma teadsin ka kõiki kes sealt nüüd taevase isa juurde edasi pääsesid. icon_cool.gif Aga no ei saa öelda, tundlikud andmed jounõu.
_________________
www.lapik.ee - parima hinnaga patareid!

Kommentaarid: 1191 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 883
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Markos
HV veteran

liitunud: 10.04.2002



Online

sõnum 17.05.2025 18:01:40 vasta tsitaadiga

yerba kirjutas:
Markos, jajah, ma teadsin ka kõiki kes sealt nüüd taevase isa juurde edasi pääsesid. icon_cool.gif Aga no ei saa öelda, tundlikud andmed jounõu.


Vaata, ohvrite kohta pole hetkel veel midagi avaldatud, on vaid teada, kellele kopterid kuulusid ja kes olid tõenäoliselt piloodid.
Kommentaarid: 14 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 12
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Janar!
Kreisi kasutaja

liitunud: 15.12.2005



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 17.05.2025 18:05:28 vasta tsitaadiga

Jüri sina vä?
Kommentaarid: 69 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 67
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Dogbert
HV Guru
Dogbert

liitunud: 03.05.2004




sõnum 18.05.2025 12:39:51 vasta tsitaadiga

tsitaat:
Pealtnägija: üks kopteritest kukkus alla nagu kivi

Euras elav Antti Marjanen ütles Iltalehtile, et ta nägi, kuidas üks helikopter tegi mingisugust kõrvalepõikemanöövrit ja põrkas teisele helikopterile otsa. „Üks tuli alla nagu kivi, teine langes vähehaaval. Ma ei kuulnud ühtegi heli,“ ütles Marjanen.

Oletus: ühel kopteritest pearootori katastroofiline vigastus, teisel sai viga kas piloot või masin, nii et vähemalt esialgu üritati hädamaandumist.
tsitaat:

Teine pealtnägija ütles samuti, et nägi mõlemat helikopterit. Kokkupõrget ta küll ei näinud, aga kuulis arvatavasti selle heli. „Kummaline, suur kokkupõrge ja siis jäi kõik vaikseks,“ ütles pealtnägija.

Jah, kummaline, sest "tavaliselt" ju kaasneb kopterite kokkupõrke või allakukkumisega suur plahvatus ja tulekera, nagu oleks sadu liitreid bensiini pürotehnilise laenguga laiali pihustatud. /s

PS. artiklis oleval fotol ei ole Robinson R44

_________________
Tee inimesele lõke ja tal on soe üheks päevaks, pista ta põlema ja tal on soe elu lõpuni. (Terry Pratchett)
e.k spikker: muhk on kumer, lohk on nõgus.


viimati muutis Dogbert 18.05.2025 12:45:01, muudetud 1 kord
Kommentaarid: 33 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 32
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Etz
HV Guru
Etz

liitunud: 27.01.2005



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 18.05.2025 13:52:39 vasta tsitaadiga

https://kuuuurija.postimees.ee/8251197/viimane-lend-hukkunud-arimeeste-oleg-sonajala-ja-priit-jaaganti-kopterivideo

Ei tea mis siinsed eksperdid ütlevad aga minusuguse diletandi jaoks asuvad need apastraadid üksteisele nagu tiba liiga lähestikku.
Eriti veel arvestades rootorite diameetrit, sedasi ohtu pole, et labad kokku saavad? icon_rolleyes.gif

_________________
...life is random...so am I...
So, there is a fan. Time to grab your sh*t, gentlemen!
Kommentaarid: 228 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 194
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Markos
HV veteran

liitunud: 10.04.2002



Online

sõnum 18.05.2025 15:01:17 vasta tsitaadiga

Etz kirjutas:
https://kuuuurija.postimees.ee/8251197/viimane-lend-hukkunud-arimeeste-oleg-sonajala-ja-priit-jaaganti-kopterivideo

Ei tea mis siinsed eksperdid ütlevad aga minusuguse diletandi jaoks asuvad need apastraadid üksteisele nagu tiba liiga lähestikku.
Eriti veel arvestades rootorite diameetrit, sedasi ohtu pole, et labad kokku saavad? icon_rolleyes.gif


Rootori diameeter on 10m, aga niimoodi kusagilt pildi pealt ei saa midagi otsustada, kas lähedal või kaugel. Ühte võib öelda, kõige raskem on piloodil hinnata külgmist distantsi, see on eranditult kõige ohtlikum kitsastes oludes. Ma olen maandunud kontroll lennu ajal kuhugile kuradi auku puude ja põõstaste vahele nii, et mõni meeter rootorist puudu, endal junn täiega jahe, eksimisvõimalusi EI OLE.
Kommentaarid: 14 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 12
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
HDvurle
HV pensionär
HDvurle

liitunud: 03.04.2002




sõnum 18.05.2025 15:09:02 vasta tsitaadiga

https://www.postimees.ee/8251297/soome-kopterionnetus-onnetuspaiga-lahedal-lendas-ka-kolmas-helikopter
_________________
Teie küsimused on vastatavad, kuid meie vastused on küsitavad.
IT uudissõnad. Pihuarvuti - pihkar, pihuarvuti kasutaja - pihkur.
Kommentaarid: 21 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 1 :: 16
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Markos
HV veteran

liitunud: 10.04.2002



Online

sõnum 18.05.2025 15:35:57 vasta tsitaadiga

HDvurle kirjutas:
https://www.postimees.ee/8251297/soome-kopterionnetus-onnetuspaiga-lahedal-lendas-ka-kolmas-helikopter


Seal olid lennupäevad tulekul, igasugu lennumasinaid liikus sinna suunas.
Kommentaarid: 14 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 12
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
napoleon
Unknown virus
napoleon

liitunud: 08.12.2008



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 12.06.2025 18:37:47 vasta tsitaadiga

Lugesin, aga väga täpselt aru ei saa https://et.wikipedia.org/wiki/Transponder#Lennundus
Kuidas see transponder siis töötab? Võin karjuda küll, et mina olen napoleon 7,21km kõrgusel. Aga kui seal on veel keegi lähedal, siis kuidas eristatakse milline sõnum on minu ja milline kellegi teise poolt saadetud?
Kommentaarid: 77 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 60
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
pppd
Kreisi kasutaja

liitunud: 21.06.2004




sõnum 12.06.2025 18:41:26 vasta tsitaadiga

napoleon kirjutas:
Lugesin, aga väga täpselt aru ei saa https://et.wikipedia.org/wiki/Transponder#Lennundus
Kuidas see transponder siis töötab? Võin karjuda küll, et mina olen napoleon 7,21km kõrgusel. Aga kui seal on veel keegi lähedal, siis kuidas eristatakse milline sõnum on minu ja milline kellegi teise poolt saadetud?

Su enda viitel on põhimõtteline vastus toodud:
tsitaat:
Transponder edastab lennujuhtimiskeskusele neljakohalise tunnuskoodi, mis võimaldab tuvastada, millise õhusõidukiga on tegu

Ehk siis kui lennujuhtimisega esimest korda ühendust võtad, siis öeldakse sulle et keera transpondrile selline kood peale, transponder hakkab sekundaarradarile seda koodi vastama ning ekraanil tuleb sinu lennukit kujutava punkti kõrvale see kood.

See on kõige elementaarsem protokoll, uuematel transpondritel on lisaks ka unikaalne kood (ja hunnik lisainfi), mille järgi on lennuk üheselt tuvastatav.


viimati muutis pppd 12.06.2025 18:47:32, muudetud 1 kord
Kommentaarid: 3 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 3
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Dreamlover
HV Guru
Dreamlover

liitunud: 21.02.2013




sõnum 12.06.2025 18:47:22 vasta tsitaadiga

napoleon, põhimõtteliselt kui sa kasutad A transponderit ja sisestad sama koodi mis teisel kõrvaloleval sõudukil siis ei teegi vahet, kumb on kumb. Aga eeldus on et sa sisestad selle koodi, mis sulle antakse.


Mode S puhul on su transponderil unikaalne 24bitine kood, mis ei kordu kusagil

_________________
Arvutite, komponentide ja videokaartide müük ja hooldus
Ryzen AM4/5 5,7, 9, Intel i5-13400f, i7-13700K
Kommentaarid: 1814 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 4 :: 0 :: 1276
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum mine selle kasutaja kodulehele
napoleon
Unknown virus
napoleon

liitunud: 08.12.2008



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 12.06.2025 19:12:24 vasta tsitaadiga

Nojah, aga see radar neile ju ei näita mis tüüpi lennuvahendiga tegemist on. No ongi minul kood napoleon ja kellelgi teisel tutanhamon. Lennuvahendid pole üksteisest väga kaugel ja on sarnased. Ütlen küll oma koodi, aga kuidas nad teavad kumb ma radaripildil olen?
Kommentaarid: 77 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 60
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
pppd
Kreisi kasutaja

liitunud: 21.06.2004




sõnum 12.06.2025 19:26:53 vasta tsitaadiga

füüsika. kui nüüd jälle kõige elementaarsemast protokollist rääkida, siis radar on kitsa sektoriga ning pöörleb, samal ajal saadab samasse suunda nn impulsse, mis panevad transpondri vastama. Radari nurgast ning vastuse saamiseks kulunud ajast pannakse kokku ilus 2D pildi radari ümber asuvatest transpondritest, koodi ja kõrguse ütleb transponder ise oma vastuses. Kõik see käib piisavalt kiiresti, kui radar enam kahte objekti ei erista, siis oled selgelt teisele liiga lähedal.
https://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_(aeronautics)
https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_surveillance_radar
Kommentaarid: 3 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 3
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
elukaz
HV Guru
elukaz

liitunud: 06.09.2004




sõnum 12.06.2025 21:54:56 vasta tsitaadiga

Lennujuhtimisel omapoolset kõrgusinfot polegi?
_________________
Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.
Kommentaarid: 187 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 3 :: 0 :: 151
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Markos
HV veteran

liitunud: 10.04.2002



Online

sõnum 13.06.2025 00:08:10 vasta tsitaadiga

Mode A - Basic Sqawk 4 numbrit.
Mode C - Sqawk + ALT (kõrgusinfo).
Mode S - Sqawk + ALT + id (lennuvahendi spetsiifiline hardcodetud kood).

TWR: ABCDE, set sqawk 4567.
ABCDE: sqawk 4567.

Kui koodi ei anta siis:

Kontrollitud õhuruumis sqawk 2000
Kontrollimata õhuruumis sqawk 7000

Väljalülitatud või STBY transponderiga lendamine on keelatud. Aga sa ei pääse, primaarradar võtab su üles ja siis tulevad F'd sind tunnistama.

tsitaat:
Lennujuhtimisel omapoolset kõrgusinfot polegi?


Kust nad selle saama peaks mujalt, kui transpondri käest ? Jah, sa pead seda ütlema ka ise, kui vahetad õhuruumi klassi või regiooni.

tsitaat:
Nojah, aga see radar neile ju ei näita mis tüüpi lennuvahendiga tegemist on.


Mode S transponder annab su id välja ja sellele on vaste olemas koos registritähisega. Isegi, kui lendad 2000 või 7000'ga, millega võib samas piirkonnas teisi ka lennata, lennujuhtimine ei pea tingimata sqawki andma, kui liiklus on hõre, lend on lokaalne, st ei välju lähiala piiridest jne.
Kommentaarid: 14 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 12
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Mnator
HV Guru

liitunud: 18.10.2007




sõnum 13.06.2025 08:48:43 vasta tsitaadiga

Markos kirjutas:
Mode A - Basic Sqawk 4 numbrit.
Mode C - Sqawk + ALT (kõrgusinfo).
Mode S - Sqawk + ALT + id (lennuvahendi spetsiifiline hardcodetud kood).

TWR: ABCDE, set sqawk 4567.
ABCDE: sqawk 4567.

Kui koodi ei anta siis:

Kontrollitud õhuruumis sqawk 2000
Kontrollimata õhuruumis sqawk 7000

Väljalülitatud või STBY transponderiga lendamine on keelatud. Aga sa ei pääse, primaarradar võtab su üles ja siis tulevad F'd sind tunnistama.

tsitaat:
Lennujuhtimisel omapoolset kõrgusinfot polegi?


Kust nad selle saama peaks mujalt, kui transpondri käest ? Jah, sa pead seda ütlema ka ise, kui vahetad õhuruumi klassi või regiooni.

tsitaat:
Nojah, aga see radar neile ju ei näita mis tüüpi lennuvahendiga tegemist on.


Mode S transponder annab su id välja ja sellele on vaste olemas koos registritähisega. Isegi, kui lendad 2000 või 7000'ga, millega võib samas piirkonnas teisi ka lennata, lennujuhtimine ei pea tingimata sqawki andma, kui liiklus on hõre, lend on lokaalne, st ei välju lähiala piiridest jne.
ei saa aru
sinu mainitud primaarradar peaks juba andma iga objekti kohta kauguse ja radari enda kaldenurga abil väljaarvutatava objekti kõrguse radari suhtes
Kommentaarid: 1 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 1
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
mikk36
HV Guru
mikk36

liitunud: 21.02.2004




sõnum 13.06.2025 09:01:58 vasta tsitaadiga

Mnator, primaarradar ei võimalda tuvastada kaldenurka.
Kommentaarid: 85 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 78
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Mnator
HV Guru

liitunud: 18.10.2007




sõnum 13.06.2025 09:14:45 vasta tsitaadiga

väga nadi siis
kui ma ei eksi, siis juba teise maailmasõja ajal tehti õhutõrje tulejuhtimist radaritelt saadud info alusel, oli teada nii objektide lennusuund, kõrgus jms.
Kommentaarid: 1 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 1
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
mikk36
HV Guru
mikk36

liitunud: 21.02.2004




sõnum 13.06.2025 09:23:20 vasta tsitaadiga

Vaid ühe radariga seda välja ei arvuta, Kasutati nii lihtsalt mitmeid radareid (väga ebatäpne) kui ka spetsiaalseid kõrguse mõõtmise jaoks kohandatud variante (kuni mõnekümne meetri täpsused tol ajal).
Kommentaarid: 85 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 78
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Markos
HV veteran

liitunud: 10.04.2002



Online

sõnum 13.06.2025 11:57:10 vasta tsitaadiga

Radarisüsteemid on täna hübriidsed, kasutavad nii primaar, kui sekundaarradari andmeid. Lisaks veel ads-b.
Kommentaarid: 14 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 12
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Dogbert
HV Guru
Dogbert

liitunud: 03.05.2004




sõnum 13.06.2025 12:11:54 vasta tsitaadiga

mikk36 kirjutas:
Vaid ühe radariga seda välja ei arvuta, Kasutati nii lihtsalt mitmeid radareid (väga ebatäpne) kui ka spetsiaalseid kõrguse mõõtmise jaoks kohandatud variante (kuni mõnekümne meetri täpsused tol ajal).

Mäletan, kuidas nõukaajal töötas Pullapääl maantee kõrval künka otsas radar, mille antenn ei käinud mitte ringiratast ega vasakule-paremale, st ümber vertikaaltelje, vaid "noogutas" ümber horisontaaltelje üles-alla. St ilmselt kõrguse tuvastuse primaarradar.
Vertikaaltelje ümber pöörleva primaarradariga näed ära, millisest suunast mingi UFO tuleb, siis pöörad oma kõrgusmõõteradari sinna poole ja vaatad, kui kõrgel ta on. Põhimõtteliselt sedasi peaks toimima see.

_________________
Tee inimesele lõke ja tal on soe üheks päevaks, pista ta põlema ja tal on soe elu lõpuni. (Terry Pratchett)
e.k spikker: muhk on kumer, lohk on nõgus.
Kommentaarid: 33 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 32
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
mikk36
HV Guru
mikk36

liitunud: 21.02.2004




sõnum 13.06.2025 13:57:03 vasta tsitaadiga

Markos, jah, kuid ka need sekundaarradarid ei mõõda ise kõrgust vaid võtavad seda vastu transponderilt. Tsiviillennunduses pole vajadust maapealse kõrguse mõõtmise järele piisavalt, et seda lisakulu katta.
Dogbert, just, need kõrgusmõõteradarid täiendasid primaarradareid.
Kommentaarid: 85 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 2 :: 78
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Oisu.
HV kasutaja

liitunud: 02.03.2012




sõnum 13.06.2025 14:04:51 vasta tsitaadiga

Spoiler Spoiler Spoiler
Kommentaarid: 3 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 3
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
napoleon
Unknown virus
napoleon

liitunud: 08.12.2008



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 13.06.2025 14:12:31 vasta tsitaadiga

Aga kuidas lennuk ise oma kõrgust teab? Õhurõhu järgi saab tuletada, aga see pole eriti täpne.
Kommentaarid: 77 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 60
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
näita postitusi alates eelmisest:   
uus teema   vasta Hinnavaatlus »  Vaba Mikrofon »  Kopterite ja muu lennunduse teema mine lehele eelmine  1, 2, 3 ... , 25, 26, 27  järgmine
[vaata eelmist teemat] [vaata järgmist teemat]
 lisa lemmikuks
näita foorumit:  
 ignoreeri teemat 
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse
sa ei või vastata selle foorumi teemadele
sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis
sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis
sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis
sa ei saa lisada manuseid selles foorumis
sa võid manuseid alla laadida selles foorumis



Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.