Avaleht
uus teema   vasta Hinnavaatlus »  Vaba Mikrofon »  Matemaatika märgi kõik teemad loetuks
märgi mitteloetuks
vaata eelmist teemat :: vaata järgmist teemat
mine lehele eelmine  1, 2, 3 ... , 21, 22, 23  järgmine
Hinnavaatlus :: Foorum :: Uudised :: Ärifoorumid :: HV F1 ennustusvõistlus :: Pangalink :: Telekavad :: HV toote otsing
autor
sõnum Saada viide sõbrale. Teata moderaatorile
otsing:  
AlvinL
Kreisi kasutaja
AlvinL

liitunud: 04.03.2013



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 18.07.2023 11:21:50 vasta tsitaadiga

Räägitakse kahest eeskirjast tehete järjekorra kohta (pemdas ja pejmdas) ja selgitatakse, kust segadus tuleb. Kuid YT-le omaselt video pealkiri on paras klikipeibutis (the problem with pemdas) - justkui jätmaks muljet, et pemdasel on midagi viga. Ei ole. Mõlemad eeskirjad on korrektsed. Tuleb ainult olla järjepidev või rõhutada, millise eeskirja järgi toimetatakse (ja need kaks ei ole end-all-be-all). Võime kirjutada ka 6/2(2+1) kujul + x / 6 2 2 1.
_________________
Võimatu on teha midagi lollikindlaks, sest lollid on haruldaselt leidlikud.


viimati muutis AlvinL 18.07.2023 11:30:06, muudetud 1 kord
Kommentaarid: 16 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 15
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Mnator
HV Guru

liitunud: 18.10.2007



Online

sõnum 18.07.2023 11:28:19 vasta tsitaadiga

kui kogu see jant on tulnud pimesi murrujoone asendamisest jagamismärgiga, siis tehke endale selle kohta korrektse asenduse reeglid
rohkem sulgusid kasutusse
Kommentaarid: 1 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 1
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
napoleon
Unknown virus
napoleon

liitunud: 08.12.2008



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 18.07.2023 13:05:48 vasta tsitaadiga

sukelduja kirjutas:
The_Boss kirjutas:
Siin mõned ei viitsinud videogi vist avada ja ikka raiuvad oma sama jama icon_smile.gif

Milleks peaks raiskama 15 min oma elust vaadates videot, mis ei muuda põhimõtteliselt midagi? Sama asja saab tekstina kirja panna 1 min lugemiseks? Ja me imestama, et on üles kasvamas düslektikute põlvkond, funktsionaalsest lugemisest rääkimata.


ot:
Ma ei teagi mis teema nende videotega on. Vahel googeldad mõnda lihtsat asja a'la kuidas midagi konfida ja asja kohta, mille saaks kahe lausega ära öelda on treitud 15 min video, kus on 20 sekundit kasulikku infot ja ülejäänud lihtsal mula.
Mõnikord on videost kasu ka. Näiteks kui tahad teada kuidas kuidas läpakas lahti lammutada või kokku panna. Aga siis kipub ka nii olema, et 20 minutit mõttetut möla ja 2 minutit sisu..


Aga kui niisama pastakast välja imetud muredega jätkata:
(1/x)*x = ?
Loomulikult 1. Aga kui x satub juhtumisi 0 olema? Asendame ainult ühe x-i numbriga
(1/x)*0 = ?
või noh, kui mõlemad asendame jääb
∞ * 0 ... mis vist oleks ka 0.
Kommentaarid: 76 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 59
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
sakinaga
HV Guru

liitunud: 30.08.2006




sõnum 18.07.2023 13:14:39 vasta tsitaadiga

Hehe, nii lihtsalt päris ei saa. Õiget lahenduskäiku ka enam ei mäleta. Võimalik, et ei saagi lahendada või nõuab see ülikooli taset. Ainuke, kus nulliga jagamine oli lubatud, oli vektorite võrrandid.
Kommentaarid: 158 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 1 :: 150
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
AlvinL
Kreisi kasutaja
AlvinL

liitunud: 04.03.2013



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 18.07.2023 13:34:10 vasta tsitaadiga

Kui x=0, siis 1/x ei ole korrektselt defineeritud, seega avaldisel (1/x)*x puudub tähendus. Kompromiss on, et juhul kui x=0, siis defineerimegi (1/x)*x = 1, kuid sellest eraldi ei järelda, et avaldisel 1/x on mingi tähendus - ei ole.
_________________
Võimatu on teha midagi lollikindlaks, sest lollid on haruldaselt leidlikud.
Kommentaarid: 16 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 15
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
napoleon
Unknown virus
napoleon

liitunud: 08.12.2008



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 18.07.2023 13:36:05 vasta tsitaadiga

AlvinL kirjutas:
Kui x=0, siis 1/x ei ole korrektselt defineeritud, seega avaldisel (1/x)*x puudub tähendus.


Nojah, saan aru küll. Põhimõtteliselt selle (1/x)*x saab lihtsustada kujule x/x ja 0/0 on tõesti määramatus.
Aga kui oleme enne ära taandanud ja öelnud, et x/x = 1, siis hiljem on ta 1 siis ka kui x peaks juhuslikult 0 olema icon_biggrin.gif
Pastakast väljaimetud probleem jah, ei suuda mingit reaalset näidet tuua kus see mure tekkida võib, et x taandub välja, aga ei tohiks.
Võib-olla vaid juhul, kui tegelikult on (1/x)*y ja me mingil põhjusel meelevaldselt eeldame, et x=y ning enamasti see nii ongi, aga ei pruugi alati olla.
Kommentaarid: 76 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 59
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
AlvinL
Kreisi kasutaja
AlvinL

liitunud: 04.03.2013



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 18.07.2023 13:50:56 vasta tsitaadiga

Seda tüüpi määramatused esinevad tihti piirväärtusega seotud probleemides. Kui vaadata näiteks piirväärtust x/x protsessis x->0 (x läheneb 0-le), siis x ei ole 0 ja seega x/x = 1. Sel põhjusel ongi loomulik defineerida x/x = 1, kui x=0. Kuid see ei ole kivisse raiutud et peab olema = 1. Keegi ei keela mul kirjutada x/x = -1, kui x=0. Muidugi eraldi küsimus, kas see on mõistlik.
_________________
Võimatu on teha midagi lollikindlaks, sest lollid on haruldaselt leidlikud.
Kommentaarid: 16 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 15
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
rocky-b
Kreisi kasutaja
rocky-b

liitunud: 06.06.2010



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 18.07.2023 21:26:55 vasta tsitaadiga

pistyk kirjutas:
Te viitsite oma elu raisata ka peale kooli vabatahtlikult matemaatika peale? 🤔


Tööl peab igapäevaselt kasutama nii ühel kui teisel moel, vabal ajal saab niisama pead teravana hoida.
Kommentaarid: 13 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 11
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
The_Boss
HV Guru
The_Boss

liitunud: 13.01.2009



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 08:50:04 vasta tsitaadiga

sukelduja kirjutas:
The_Boss kirjutas:
Siin mõned ei viitsinud videogi vist avada ja ikka raiuvad oma sama jama icon_smile.gif

Milleks peaks raiskama 15 min oma elust vaadates videot, mis ei muuda põhimõtteliselt midagi? Sama asja saab tekstina kirja panna 1 min lugemiseks? Ja me imestama, et on üles kasvamas düslektikute põlvkond, funktsionaalsest lugemisest rääkimata.


Sest see teema pole päris paari lausega kokkuvõtmiseks. Videos saab ikka korraliku taustaloo ka, miks midagi on. Muidu loed kellegi kokkuvõtte ära ja siis jätkad ikka, et "näkää, vastus on ikka 9 (või 1 või misiganes), sest mulle põhikoolis õpetati nii"

_________________
Pakun sülearvutite tolmupuhastust, termopasta vahetust, emaplaatide remonti ja BIOS paroolide eemaldust.
Kommentaarid: 347 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 276
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
sukelduja
HV Guru
sukelduja

liitunud: 14.06.2007



Online

sõnum 19.07.2023 10:29:18 vasta tsitaadiga

The_Boss kirjutas:
sukelduja kirjutas:
The_Boss kirjutas:
Siin mõned ei viitsinud videogi vist avada ja ikka raiuvad oma sama jama icon_smile.gif

Milleks peaks raiskama 15 min oma elust vaadates videot, mis ei muuda põhimõtteliselt midagi? Sama asja saab tekstina kirja panna 1 min lugemiseks? Ja me imestama, et on üles kasvamas düslektikute põlvkond, funktsionaalsest lugemisest rääkimata.


Sest see teema pole päris paari lausega kokkuvõtmiseks. Videos saab ikka korraliku taustaloo ka, miks midagi on. Muidu loed kellegi kokkuvõtte ära ja siis jätkad ikka, et "näkää, vastus on ikka 9 (või 1 või misiganes), sest mulle põhikoolis õpetati nii"

Ma olen matemaatikat ka 5 aastat ülikoolis õppinud.
Kommentaarid: 22 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 22
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
elukaz
HV Guru
elukaz

liitunud: 06.09.2004



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 10:45:12 vasta tsitaadiga

Vaatasin ka video ära, no ei teki mingeid kõhklusi. Märgiga ja märgita korrutamised ongi erinevad mõisted. Jama tekib siis kui tavapärast murdu hakatakse arvutisse pressima kus see ühe rea peal on. Nagu kokkuvõte välja kukub, ainus põhjus miks võiks märgiga ja märgita korrutamine samale prioriteedile ümber seada, on pehmodele järele andmine.

AlvinL kirjutas:
Mõlemad eeskirjad on korrektsed. Tuleb ainult olla järjepidev või rõhutada, millise eeskirja järgi toimetatakse

Kõlab nagu topeltstandard, matemaatikas ei tohiks selle jaoks kohta olla.

_________________
Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.
Kommentaarid: 179 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 3 :: 0 :: 145
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
AlvinL
Kreisi kasutaja
AlvinL

liitunud: 04.03.2013



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 11:09:45 vasta tsitaadiga

Võimalik, et on topeltstandard. Teisalt, probleem on ilmselgelt kontekstis. Seega konteksti olemasolu põhjustab topeltstandardeid. Järelikult mistahes nähtus matemaatikas (või muus distsipliinis), mis pole kooskõlas enda maailmapildiga, on topeltstandard, sest see pole minu jaoks õiglane, et ma pean oma vaatenurka muutma. icon_rolleyes.gif
_________________
Võimatu on teha midagi lollikindlaks, sest lollid on haruldaselt leidlikud.
Kommentaarid: 16 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 15
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
elukaz
HV Guru
elukaz

liitunud: 06.09.2004



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 11:27:09 vasta tsitaadiga

Kas standard on ühene või topelt see ei sõltu ju sellest kas mulle midagi meeldib või mitte. Kui mõlemad vastused on õiged aga erinevad.

Reeglid on vajalikud selleks et hallis alas ei teki segadust, kalkulaatorite tulekuga on see aga tekkinud ja lahendus on püüd kõigile meelejärele olla.. no ei kõla nagu matemaatika vaid mingi sotsiaalteadus.

_________________
Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.
Kommentaarid: 179 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 3 :: 0 :: 145
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
AlvinL
Kreisi kasutaja
AlvinL

liitunud: 04.03.2013



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 11:35:11 vasta tsitaadiga

Ei ei, mõlemad vastused on korrektsed, sest need tuginevad korrektsetele meetoditele. Võõrutame ära selle arusaama, et vastus on "õige".
_________________
Võimatu on teha midagi lollikindlaks, sest lollid on haruldaselt leidlikud.
Kommentaarid: 16 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 15
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
sukelduja
HV Guru
sukelduja

liitunud: 14.06.2007



Online

sõnum 19.07.2023 12:07:17 vasta tsitaadiga

elukaz kirjutas:
Vaatasin ka video ära, no ei teki mingeid kõhklusi. Märgiga ja märgita korrutamised ongi erinevad mõisted. Jama tekib siis kui tavapärast murdu hakatakse arvutisse pressima kus see ühe rea peal on. Nagu kokkuvõte välja kukub, ainus põhjus miks võiks märgiga ja märgita korrutamine samale prioriteedile ümber seada, on pehmodele järele andmine.

Ei ole olemas märgita korrutamist (NB! algebra järgi jagamist pole ka olemas vt https://et.wikipedia.org/wiki/Ring_(algebra) ) kui eraldi operatsiooni, seega ei saa mingist eraldi prioriteedist ka juttu olla! Kokkulepe on, et korrutusmärki võib ära jätta kui see tekitab segadust. Saksa traditsioonidega maades kasutatakse ka korrutusmärgi asemel punkti samal eesmärgil.
Kommentaarid: 22 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 22
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
elukaz
HV Guru
elukaz

liitunud: 06.09.2004



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 12:36:25 vasta tsitaadiga

Ma kasutasin ka koolis täppi sest x oli täht ja x korda kolm oleks imelikuks läinud. Aga seda täppi polnud muidu vaja kui numbritega, tähtede vahel käis ilma.

Kui pole olemas märgita korrutamist siis misasi on ühiskordaja või implied multiplication?

_________________
Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.
Kommentaarid: 179 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 3 :: 0 :: 145
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
RassK
HV Guru
RassK

liitunud: 17.01.2007



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 12:55:00 vasta tsitaadiga

Ikka ja jälle vaidlusalla tekkinud teema icon_lol.gif

Piltlikult öeldes:
Põhikoolis õpetatakse, et 6/2(2+1) = 9
Keskkoolis õpetatakse, et võib ka 1 seoses mainitud implied multiplication'ga, teisipidi a(b+c) = ab + ac
Ülikoolis õpetatakse, et avaldis peab olema ühemõtteliselt kirjas ja muid teoreetilisi lihtsustusi mida madalamates (haridus)astmetes kasutatakse.


Kommentaarid: 112 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 98
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
sakinaga
HV Guru

liitunud: 30.08.2006




sõnum 19.07.2023 13:22:19 vasta tsitaadiga

"x" on teine tehe icon_wink.gif
Kommentaarid: 158 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 1 :: 150
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
napoleon
Unknown virus
napoleon

liitunud: 08.12.2008



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 13:49:49 vasta tsitaadiga

AlvinL kirjutas:
Ei ei, mõlemad vastused on korrektsed, sest need tuginevad korrektsetele meetoditele. Võõrutame ära selle arusaama, et vastus on "õige".


Matemaatikas siiski peaks olema üks õige vastus. Kui vastus on "palju härrased soovivad" ja küll tambovi konstant asja jonksu ajab kui muidu ei saa, siis pole ju matemaatikal erilist mõtet.
Kommentaarid: 76 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 59
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
sakinaga
HV Guru

liitunud: 30.08.2006




sõnum 19.07.2023 14:02:52 vasta tsitaadiga

napoleon kirjutas:
AlvinL kirjutas:
Ei ei, mõlemad vastused on korrektsed, sest need tuginevad korrektsetele meetoditele. Võõrutame ära selle arusaama, et vastus on "õige".


Matemaatikas siiski peaks olema üks õige vastus. Kui vastus on "palju härrased soovivad" ja küll tambovi konstant asja jonksu ajab kui muidu ei saa, siis pole ju matemaatikal erilist mõtet.
Just, peakski, aga see ülesanne ei ole kirjutatud matemaatiliselt korrektselt, seetõttu on vastusevariante mitu, olenevalt, kuidas kirjapandut interpreteerida.
Kommentaarid: 158 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 1 :: 150
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
pppd
Kreisi kasutaja

liitunud: 21.06.2004




sõnum 19.07.2023 14:15:36 vasta tsitaadiga

"õige" sõltub taustsüsteemist. Nagu see 1+1=2 vs 1+1=10, mõlemad on õiged. Tehete järjekord mingi notatsiooni korral on täpselt samasugune taustsüsteem.
Kommentaarid: 3 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 3
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
sukelduja
HV Guru
sukelduja

liitunud: 14.06.2007



Online

sõnum 19.07.2023 16:00:58 vasta tsitaadiga

pppd kirjutas:
"õige" sõltub taustsüsteemist. Nagu see 1+1=2 vs 1+1=10, mõlemad on õiged. Tehete järjekord mingi notatsiooni korral on täpselt samasugune taustsüsteem.

Õige on ka 1+1=11 või 1+1=1, sõltuvalt kuidas + on defineeritud.
Kommentaarid: 22 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 22
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
napoleon
Unknown virus
napoleon

liitunud: 08.12.2008



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 16:39:11 vasta tsitaadiga

+ defineerime ikka ühte moodi. Või noh, progeja võib mõnel juhul ka öelda, et 1+0=10 kuigi võiks selguse huvides kirjutada "1" + "0" = "10". Aga seal pole matemaatikaga enam suurt seost.
Pigem on + puhul küsimus, mis süsteemis vastust soovitakse. Nagu füüsikas mis ühikutes.
Kommentaarid: 76 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 59
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
sukelduja
HV Guru
sukelduja

liitunud: 14.06.2007



Online

sõnum 19.07.2023 18:11:00 vasta tsitaadiga

napoleon kirjutas:
+ defineerime ikka ühte moodi. Või noh, progeja võib mõnel juhul ka öelda, et 1+0=10 kuigi võiks selguse huvides kirjutada "1" + "0" = "10". Aga seal pole matemaatikaga enam suurt seost.
Pigem on + puhul küsimus, mis süsteemis vastust soovitakse. Nagu füüsikas mis ühikutes.

Sa kirjutad nagu poleks algebral matemaatikaga seost, või objektorienteeritud programmeerimisel. Kõrgem algebra puhul on naturaalarvud ja aritmeetika kõigest väga piiratud erijuht.
Vt https://et.m.wikipedia.org/wiki/Universaalalgebra
Kommentaarid: 22 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 22
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
The_Boss
HV Guru
The_Boss

liitunud: 13.01.2009



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 19.07.2023 22:56:48 vasta tsitaadiga

sukelduja kirjutas:
The_Boss kirjutas:
sukelduja kirjutas:
The_Boss kirjutas:
Siin mõned ei viitsinud videogi vist avada ja ikka raiuvad oma sama jama icon_smile.gif

Milleks peaks raiskama 15 min oma elust vaadates videot, mis ei muuda põhimõtteliselt midagi? Sama asja saab tekstina kirja panna 1 min lugemiseks? Ja me imestama, et on üles kasvamas düslektikute põlvkond, funktsionaalsest lugemisest rääkimata.


Sest see teema pole päris paari lausega kokkuvõtmiseks. Videos saab ikka korraliku taustaloo ka, miks midagi on. Muidu loed kellegi kokkuvõtte ära ja siis jätkad ikka, et "näkää, vastus on ikka 9 (või 1 või misiganes), sest mulle põhikoolis õpetati nii"

Ma olen matemaatikat ka 5 aastat ülikoolis õppinud.


icon_smile.gif tubli, tahtsid küpsist?

Teema oli videos hästi juba kokku võetud. Kui ikka pole suvatsenud läbi kuulata, siis pole ju mõtet sel teemal ka sõna võtta.

_________________
Pakun sülearvutite tolmupuhastust, termopasta vahetust, emaplaatide remonti ja BIOS paroolide eemaldust.
Kommentaarid: 347 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 276
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
näita postitusi alates eelmisest:   
uus teema   vasta Hinnavaatlus »  Vaba Mikrofon »  Matemaatika mine lehele eelmine  1, 2, 3 ... , 21, 22, 23  järgmine
[vaata eelmist teemat] [vaata järgmist teemat]
 lisa lemmikuks
näita foorumit:  
 ignoreeri teemat 
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse
sa ei või vastata selle foorumi teemadele
sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis
sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis
sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis
sa ei saa lisada manuseid selles foorumis
sa võid manuseid alla laadida selles foorumis



Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.