Tere, mingiaeg eelmine aasta sai siin oma lauakas paar detaili välja vahendatud uuenduste näol ja tulemuseks minu arvates mingi meeletu voolu tarbimine.
Algul ei saanud eriti aru sellest kuna laukas käis ainult nädalvahetustel, aga kuskil veebruaris kui olin aktiivsemalt kodus ja kasutasin arvutit igapäevaselt andis kohe ka elektri arvepeal tunda.
Jutt käib siis umbes 25€ summa tõusust ainult kasti kohta iga kuu.
Nädala sees käib kast ala 16:00-23ni ( koos idlemis tundidega ning ega ma arvutis miskit suurt ei tee endaarust, nautke mängin, youtube ja vaatan live streame.)
ja nv-l ala kast töös 12h koos idle ajaga.
Nädala sees tarbib umbes 2-3kw.h ja nädalvahetusel laseb julgelt 4-5kw.h
Kastis siis sellised jubinad:
mobo: gigabyte b450m gaming
AMD Ryzen 7 5800X
jahutus: Kraken z3
GIGABYTE GP-UD1000GM PG5 1000W 80+ Gold toiteplokk
Kasutatud ev3a geforce rtx 3080ti
hyperx ddr4 2x8gb
Talve algul sai lisatud siis gpu, psu ja jahutus. Eelnevalt oli õhk jahuti, 1070ti ja 450w toide.
Mingi vahe ostsin eraldi kohe mingi vahe juppi mis mõõdab kuskile appi asja.
Lisan ka pildi kuidas idle-s tiksub asi.
Mis võiks põhjustada seda voolu tarbimist või ongi see normaalne?
Selle GPU maksimaalne voolutarve on Google järgi 350W. Millega sa seda tarbimist mõõdad? Mingi USB seadmega? Kõige kindlam on voolutarbimist mõõta ampertangidega sest mingi äpipõhine asi võib ka aiateibaid näidata. Samamoodi nagu pole eriti usaldusväärsed osad seinapistikusse käivad voolumõõtjad, tolerantsid liiga suured ja sõltuvalt hinnaklassist-ei usalda mõõtetulemust. Ampertangid peaksid olema kõige täpsemad sest mõõdab reaalset voolutugevust ja tarbimist saab siis arvutada A x U (pinge V). Näiteks kui voolutugevus on 5A ja pinge 234V siis on tarbimine Wattides 5Ax234V= 1134W. Niiviisi siis arvestadki, et mida kauem suurema koormuse all töötab seda rohkem kulub elektrit. Ise ka läksin seepärast teadlikult uue arvuti valikul selle peale välja, et sülearvuti võtab vähem, kui kui lauakas ent kompromissina siis on jõudluse tõstmine piiratud sest nt videokaarti ei saa välja vahetada ja toetatud operatiivmälu max suurus võib ka olla väiksem, kui lauakal. Nt kui lauaka emaplaat toetab 64(128)GB siis sülearvuti võib ka ainult 32GB olla.
Mis reaalset kogu süsteemi tarbima paneb sõltub asjaoludest. Enamasti täiskoormusel võtabki kõige rohkem. Kui jahutustingimused on kehvad nt korpus ei soodusta õhuringlemist st kast on liiga väike ja laienduskaarte täis siis see võib ka tekitada sellist olukorda, et liigne soojus ei lähe piisavalt kiiresti välja, mis tähendab, et jahutus töötab täisvõimsusel.
Esimese asjana soovitan vaadata mis protsessid sul Windowsis jooksevad. Teiseks tõmba alla CPU-Z ja vaata mida see videokaardi tarbimise kohta ütleb reaalajas.
Mul endal on sülearvuti Lenovo Ideapad Gaming 3. Selle toiteadapter on 170W aga täiskoormusel andis CPU-Z tulemuseks 135W ehk siis võib enamasti usaldada seda utiliiti.
275W on idles paljuvõitu, kuna kõik läheb kütmiseks siis vaata kust sooja puhub. Idles võiks kõik jahe olla, mitte otseselt komponentide kraadid aga liikuv õhk. Mis task manager näitab?
Edit: seina poolt amprite mõõtmine valetab juurde, see ei arvesta power factorit. Kui mõõta siis kasti seest 12V, see viib otse põhjuse juurde. _________________ Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.
[quote="elukaz"
Edit: seina poolt amprite mõõtmine valetab juurde, see ei arvesta power factorit. Kui mõõta siis kasti seest 12V, see viib otse põhjuse juurde.[/quote]
OK, aga elektriarvet maksad ikka selle järgi kuidas kaablist voolu tarbid. Kas võiks selle järgi siis arvata, et elektriarvestid ka valetavad või on need kaasaegsed piisavalt nutikad et oskavad võimsustegurit arvestada?
Jah, arvestid mõõdavad kodutarbijale ainult aktiivenergiat ehk IxUxPF. Menüüdest võib reaktiivenergia ka leida. Kui võtad "välja lülitatud" arvuti voolutarbe siis võib sealt paarkümmend vatti kokku arvutada, aga arvesti loeb ühe vati või nii. Sest filterkondekad asjad tarbivad-toodavad iga poolperioodiga midagi aga vahelduvvoolul ei saa testriga suunda mõõta.
Vaata nt ledpirnile joonistatud numbreid kuidas vool ja võimsus ei klapi. See on ka algeliste ja vähegi asjalikumate pistikvoolumõõtjate erinevus. Kuidas sama tarbija võib väga erinevad tulemused anda. _________________ Ma ei saa sellest aru, järelikult on see vale.
Tänud seletamast, pilt selgem. aga kuidas nende poes müüdavate elektrikulu mõõtjatega on? Eksivad rohkem,kui Elektrilevi taadeldud arvestid või on olemas ka selliseid mis on usaldusväärsed (nagu kirjutasin teemaalgatajale oma esimeses postis).
Niipalju ka need mõõtjad ei eksi kui siin teemaks on 270W vs 70W vs 15W..
Vähemalt nutipistikud millele energiakulu mõõtja ka küljes on, siiamaani suht täpsed olnud, osadel neil võimalik tahtmise korral midagi kalibreerida ka, annad tarkvaraliselt eksimuse ette ja arvutab seda ise näitudele juurde/maha.
Kui kodus wifi võrk olemas soovitakski energiakulu mõõtjaga nutipistikut - saab pärast ka mõne seadme on/off jaoks kasutada, eraldi müüdavad energiakulumõõtjad toimivad ka aga need tahavad süvenemist seal nupurägastikus ja pärast paari seadme energiakulu mõõtmist huvi lahtub ja jääb sahtlisse seisma _________________ ---
Niipalju ka need mõõtjad ei eksi kui siin teemaks on 270W vs 70W vs 15W..
Vähemalt nutipistikud millele energiakulu mõõtja ka küljes on, siiamaani suht täpsed olnud, osadel neil võimalik tahtmise korral midagi kalibreerida ka, annad tarkvaraliselt eksimuse ette ja arvutab seda ise näitudele juurde/maha.
Kui kodus wifi võrk olemas soovitakski energiakulu mõõtjaga nutipistikut - saab pärast ka mõne seadme on/off jaoks kasutada, eraldi müüdavad energiakulumõõtjad toimivad ka aga need tahavad süvenemist seal nupurägastikus ja pärast paari seadme energiakulu mõõtmist huvi lahtub ja jääb sahtlisse seisma
tegelikult pilt mis esimeses postituses ongi mõõdetud nutipisitkuga.
///Kastis õhuliikuvus suht kehva küll (kaks venti tõmbavad läbi cooleri radika(liquid temp 31c) kasti õhku ja välja lükkavad kaks üles ja üks tagant) kuigi cpu ja gpu enamus ajas 60c ja kui miskit mängu mängin natuke või miskit lähevad tempid kuni 70 kraadi ja sinna kanti.
lisan ka pildi: sedasi kõigu vahepeal steam client lahti olles näiteks very high/high /moderate vahel (pigem nagu veyr high poolel)
Kuna pole just suurema sinapeal arvutitega siis ega 100% oska sealt task managerist miskit suurt vaadata kuigi vahel olen märganud, et protsesside al mingid asjad lähevad very high voltage siin ja seal
viimati muutis akrr 10.07.2025 19:18:59, muudetud 1 kord
Võimalik, et kast kaevab salaja krüptot. Kaevamine peatub, kui task manageri lahti võtad ja arvuti tundub reaalselt idle.
Tõmba coretemp ja pane käima, kui arvuti idle, näed ära kas cpu on 100% või mitte.
Võimalik, et kast kaevab salaja krüptot. Kaevamine peatub, kui task manageri lahti võtad ja arvuti tundub reaalselt idle.
Tõmba coretemp ja pane käima, kui arvuti idle, näed ära kas cpu on 100% või mitte.
See tundub nagu korras aga pigem hetkel tiksub vaikselt, vahepeal nagu tekiks load idles ja siis kukub alla tagasi jne.
Koormuse ajal 70C ei ole vist siiski kõige hullem. Idles muidugi ei tohi nii kõrge olla aga tavatingimustes võib tippkoormuse ajal ka 100C olla. Räägitakse küll, et CPU kannatab kõrgeid temperatuure aga see kahjustab siis ka emaplaadil ja ka laienduskaartide trükkplaatidel olevaid komponente sest liigne kuumus võib tekitada olukorra kus mõni joodetud ühendus järgi annab ja muid anomaaliaid tekitab.
Ahjah, minu viga, et soovitasin CPU-Z tempide ja voolutarbimise jälgimiseks. Tegelikult on see hoopis Open Hardware Monitor mis "karu kõhus" oleva kohta teatud määral infot annab. Endal süleril tavakasutuse juures 40C. Aga olen näinud ka 90 C juures olevaid numbreid. Seda olukorras kus süleri jahutus on tegelikult kehvasti disainitud, et seadsin sülerile improviseeritud "jalad" alla, et lauapinna ja põhja vahele suurem vahe jääks (umbes 6cm).
Kui õhuliikuvus on kehva siis minu soovitus oleks suurem korpus osta millel ventilatsioon on paremini disainitud. Tõstad arvuti sisu uude ringi ja jälgid kas sellest on abi.
Ma vaataks seaded üle. HWINFOga näed mis enamvähem toimub - eelkõige CPU ja GPU osas.
1) NVIDIA kaardile kindlasti Optimal Power seadetest.
2) Soovitavalt piira vaikimisikaadreid - veebirakendused jms ei pea huugama 240Hz (olenevalt mis monitori värskendussagedus on). Mängudes tasub ka kaadreid piirata - kui üldse ei piira, siis võib juhtuda et ka lihtsamaid mänge mängides kaart rehkendab täiel aurul.
3) Kui ei mängi või midagi ulmet ei tee, siis windooza Power Optimization -> Power Saver.
4) BIOSis erinevad C-state võimalused aktiveerida. _________________ Kasutajaga meim äri ei tee temapoolse ebaausa käitumise tõttu.
Power Save on niisugune piiripealne säte, et kui jõudlust liiga palju piirata, on tulemuseks aeglane arvuti. Töötab vaiksemalt, aga jõudlus on "kohitsetud". Siit tulebki mängu see, kas tähtsam on jõudlus või energiasääst. Kahte korraga ei saa.
Nvidiaga kontrollpaneelist peaks saama küll jah valida ja isegi Windowsi enda sätetest, et kas jooksutab konkreetset rakendust High Performance või Power Save režiimis (System>Display>Graphics). Sest kui Power Plan'is üldiselt määrata Power Save siis on kõik säästurežiimil aga mängimisel võib see mõjutada jõudlust ja see pole nii hea, eraldi igat äppi määratleda on parem sest siis jooksutab arvuti ainult teatud rakendusi suurema jõudlusega. Ülejäänuid mida pole vaja suurema jõudlusega saab määrata töötama säästurežiimil ja niiviisi saab teatud piirini säästa, aga mitte lõpmatuseni.
Mul on üldine Power Plan säte näiteks Balanced, aga konkreetsed äpid on eraldi seadistatud olema nii nagu mul endal vaja. Paremat kompromissi teha pole enam võimalik.
Mängimise ajaks lülitad Balanced/High Performance peale ümber.
Ma eeldaks et suurimaks voolutarbijaks on optimiseerimata seadetega GPU. Lisaks võivad asjatult voolu tarbida ka ekraan(id), mis ei lähe piisavalt kiiresti idles magama. _________________ Kasutajaga meim äri ei tee temapoolse ebaausa käitumise tõttu.
mul oli kunagi krooniajal " au " kasutada q-tec i 500w toitekat, mis loadis seinast 1,5kw tõmbas. kast käis 24/7 mingiaeg ja oli suht ainus tarbija. noh 320 - 350eek/kuus.. siis läks külmkapp katki ja elektriarve kerkis 625kroonin. siis hakkasin vaatama, et mis asjad korteris nii elektrit võtavad. mingil põhjusel vahetasin ka selle toite ära. siis saabus teadmine.
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse sa ei või vastata selle foorumi teemadele sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis sa ei saa lisada manuseid selles foorumis sa võid manuseid alla laadida selles foorumis
Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.