Avaleht
uus teema   vasta Uudised »  Ülevaated, kasutajate hinnangud »  Ülevaade: Creative Labs X3 Super-XFI DAC märgi kõik teemad loetuks
märgi mitteloetuks
vaata eelmist teemat :: vaata järgmist teemat
Hinnavaatlus :: Foorum :: Uudised :: Ärifoorumid :: HV F1 ennustusvõistlus :: Pangalink :: Telekavad :: HV toote otsing
autor
sõnum Saada viide sõbrale. Teata moderaatorile
otsing:  
Scart
HV Guru
Scart

liitunud: 04.02.2002



Online

sõnum 26.04.2020 18:19 Ülevaade: Creative Labs X3 Super-XFI DAC vasta tsitaadiga


Creative Labs on läbi aegade olnud tuntud kui arvutitel kasutatava helitehnika lipulaev ja viimased aasta aega on nende poolt olnud turul järjekordne suur samm edasi - Creative S-XFi. Tegemist on tehisintellekti väega varustatud raud- ja tarkvaralise lahendusega, mida pakutakse oma brändi alt kõrvaklappides & USB-võimendis ja nüüd ka nõudlikumale kasutajale mõeldud DAC-ina selleks, et kasutaja kogeks ruumilist heli, mida simuleeritakse stereo-kõrvaklappides viisil, mis jätab mulje just kui istuks kasutaja 7.1 kõlaritega varustatud toas.

Miks?

Viimase paari aasta jooksul on saanud selgeks, et järgmine suur edasiminek kodukasutaja jaoks, peale nüüd massidesse minevat HDR-i ja ray tracingut, on heli ning uute arengute poolt pakutav ruumilisus, mis suudab simuleerida suurte kõlaritearvudega helisüsteeme ja teatud juhtudel isegi kinosaali. Tegu pole muidugi millegi uuega, sest igat sorti "3D" helisüsteeme ja klappe on tegelikult olnud turul juba aastakümneid. Tänaseks päevaks on see idee aga saavutanud küpsuse ja põhimõtteliselt kõik suured tegijad on hoogsalt asja kallal või juba saatnud ka esimesed pääsukesed kasutajate rõõmuks poelettidele.

Enne tänast

Oma viistest aastat tagasi sai ise kogetud ühte esimest neist katsetustest, mil Creative Labs lasi välja oma Audigy helikaartide seeria, mis pakkus väga korralikku surround-sound imitatsiooni seda toetavatel mängudel ja 5.1 heliribaga meedial. Põhines see tehnika kurikuulsal Aureal 3D episoodil, mida selle ülevaate käigus rohkem siiski ei puutuks. Läbi aastate olen kasutanud kokku ehk kahte, võib-olla äkki isegi kolme paari surround-soundi lubanud klappidest, mis kahjuks kõik osutusid kas pettumuseks või olid lihtsalt liiga kohmakad. Siin samas ülevaadete alamfoorumis peaks vist olema üks mu eelmiseid ülevaateid tollest ajast isegi veel alles.

Nüüd

Tänasel päeval müüvad kõik suuremad rauatootjad kas simuleeritud või mõnel harvemal juhul ka füüsiliselt õige arvu kõlaritega varustatud 5.1 ja 7.1 kõrvaklappe, mis väga tihti kasutavad standardset 3D simulatsiooni üle USB-i voolu võtva kaasa pandud võimendi (tehnoloogiad nagu SBX).

Mõne seeria puhul on tootja pidanud paslikuks ehitada päris oma tarkvaraline lahendus eristumaks sarnaste toodete suuremast massist. Samuti on tänasel päeval võimalik osaks saada Microsofti poolt Windows 10 operatsioonisüsteemi sisse ehitatud MS-i enda 3D codec-ist või osta €15.- eest Dolby Atmose plugin, mis toetatud meedia ja mängude korral suudab täiesti asiselt tekitada tunde, nagu oleks kulutatud rahasumma väga palju suurem. Native Atmos meedia ja mängud (näiteks Gears of War 4 & 5) on rabavalt head.

Kuna mulle on alati meeldinud uusimat tehnikat taga ajada ja proovida, siis võtsin ligi Creative Labs-i X3 Super-XFi DAC-i, mis toidab minu koduse sisseseade puhul Beyerdynamic-i DT770Pro (250 oomi) klappe. Maksma läks see lõbu läbi Amazoni tellides 140 eurot.

Mis on Super-XFi?

X3 ja teised seda uut tehnoloogiat kasutavad tooted on mõeldud looma kasutaja klappidesse elutruu helisimulatsiooni, andmaks edasi tunnet nagu kasutaja ei kanna mitte stereoklappe, vaid istub kuni 7.1 helisüsteemiga varustatud toas. Väljundkanalite arv on kasutaja poolt muudetav läbi tarkvaralise lahenduse igal ajal vastavalt soovile ja maha mängitava sisu nõudmisele.

Efekt saavutatakse sissetulevat heli läbi S-XFi kiibi töödeldes, mille käigus jagatakse kanalid laiali, neist luuakse 3D heliruum ning mängitakse siis läbi tavaliste stereoklappide uuesti maha. Creative on rakendanud nende aastakümneid väldanud arendustöö tulemused vankri ette ja tulemuseks on selle valdkonna esimene tõeliselt preemium-klassi toode, mille puhul ma julgeks väita, et enamik sisu on simuleeritud heliga originaalist parem.

Kuidas Super-XFi töötab?

Huvitunu peab endale hankima S-XFi toega toote, milleks on mitu paari erinevaid Creative-I brändiga kõrvaklappe, nüüdseks tootmisest maha võetud USB-helikaart ja selle asendanud DAC ehk maakeeli võimendi nimega X3. Meie poodides on HinnaVaatluse andmetel saada erinevad versioonid klappidest ja nüüd ka X3 ise, mis oli tore üllatus! Enda võimendi ostsin jõuludeks ja siis polnud ükski kohalikest tegijatest veel sellest asjast isegi kuulnud.

Uudisena on vaja ka telefoni. Värske omanik peab tõmbama oma telefonile Creative-i tarkvara, pildistama oma nägu eestvaates ja mõlemalt küljelt ning laskma siis tehisintellektil ehitada piltide põhjal profiili, mis laetakse kasutaja konto alt seadmesse. Igal kasutajal peab olema oma profiil, sest sõltuvalt pea ja kõrvade kujust on heli vägagi erinev. Teise inimese jaoks kohandatud heli kõlas minu enda omaga võrreldes hoopis teistmoodi. Kuna kasutan võimendit arvuti taga heliväljundina, tuli paigaldada ka tarkvara nimega Sound Blaster Command.

Läbi tarkvara valitakse ka klappide tüüp ning aktiveeritakse soovitud kanalite arv. Klappide puhul tuleb arvestada, et ametlikult toetatud can-ide nimekiri on hetkel veel üsna niru, aga täieneb siiski päris hoogsalt. Ametlikult toetamata klappidele on olemas vaikeväärtustega versioon ning internetis leidub päris palju soovitusi selle kohta, millised toetatud klappide väärtused sobivad ka ülejäänutele, millel ametlikku sertifikatsioon veel puudub. Mul võttis esimene ülesseadmine aega umbes 30 minutit ja seejärel oligi juba kuulamise aeg käes.

Sealtmaalt edasi on kõik olnud plug & play.

Kuidas S-XFi kõlab?

Heli kirjeldamine on alati väga raske ja subjektiivne, aga üritan anda endast parima.

Alustame mängudest - enamik mänge on fantastilised! Alati oma kõrgklassi heliriba poolest tuntud mängud nagu Battlefield-i seeria, nüüd sellest aastast ka COD: MW ja näiteks Division 2 on vaimustavalt head oma mõlemat telge pidi laiuatava 360 - kraadi heliga.

Suurim üllatus on siiamaani aga olnud hoopis ActionRPG nimega Wolcen, mille puhul lisab S-XFi lihtsalt nii palju juurde, et seda on raske kirjeldada. Heli “ulatab” ekraanil nähtavast veel kaugele igas suunas edasi ja mängijana saad mitu korda rohkem informatsiooni kui tavalise heliväljundi puhul on olnud võimalik. Kui maagiline tulepall lendab ekraanilt ära ning kaob silmist, siis “kuuled” veel selle lendu pikalt ja saad ka aru, mida see tabas. Sama efekt on mängija poole lendava ja loobitava ründega – veel enne ohu nägemist on tänu kõrvadele teada, mis õudus on seekord lähenemas.

COD: MW puhul ei ole vastaste sammud mitte ainult kuulda, vaid võimalik on sentimeetri täpsusega paika panna ka nende asukoht kauguse ja kõrguse kaudu, ja teha seda reaalajas ilma eksimata. Paar korda on mind sõimatud mängus sees petjaks, sest lasin vastasele suht 0ms reageerimisega pumppüssist näkku, sest ma lihtsalt kuulsin kuidas tüüp seina liikus, korraks peatus ja siis pistis oma pea minu poolele välja. Tol hetkel oli mu sihik juba paigas ja pidin ainult vajutama. Vastane vaatas ilmselt kill cam-i ja arvas, et minu poolt tema läbi seina jälitamine viitas pettusele. Shoot House-i kaardil on C-lipu juures võimalik kuulda, mitu inimest on üleval teisel korrusel ja mida nad seal teevad.

Division 2-e puhul on heli tõeliselt sinu ümber ja näiteks mitmetasandiliste objektide puhul kuuled selgelt, kuidas keegi on sinu “kohal” või “all”, mis pinnal nad kõnnivad ja mida teevad. Kõige sürreaalsem kogemus oli ilmselt vaikselt lihtsalt istumine ja kuulamine, kuidas relvast välja paisatud hülsid põrkasid mu kohal järgmisel korrusel toimetava vastase tegevusest üle ruumi laiali ja veeresid mööda põrandat. Teie teadsite, et sõltuvalt põranda materjalist teevad hülsid veeredes erinevat häält ja liiguvad eri kiirusega või et vedelikku kukkudes on neil hoopis teistmoodi hääl? Mul polnud enne S-XFi tööle rakendumist sellest aimugi.

World of Warshipsis on laevade mootorite mürin tajutav nende kauguse mõistes ning saab tänu sellele mürinale panna paika ka laevade kauguse endast isegi siis, kui kaamerat tolle aluse poole ei suuna. Mürsud lendavad üle pea ja heli põhjal saab aru, kui lähedale või kaugele vastase rünnak pidama jäi.

Ma pole veel siiamaani kohanud mängu, mis oleks S-XFi rakendudes halvema heliribaga ning vaevalt, et see ka muutub. Mõne mängu puhul on efekt väike, mõne puhul konkreetselt mängu muutev ning tekib küsimus: kas ma mängin legaalse cheat-iga ning peaks häbi tundma? Kõigi senini proovitud sarnaste lahenduste suur puudujääk oli “sügavuse” vajakajäämine, mis on S-XFi puhul olemas ja töötab paganama efektiivselt. Enam ei ole lihtsalt suund (vastane on selja taga), mida mööda heli kuulajani jõuab vaid nüüd lisaks on ka heli tekke põhjustanud vastase kaugus täiesti tajutav ning informatsioonina miski, mida saab mängus sees enda kasuks rakendada (vastane on selja taga, kaugusega circa 30 meetrit ja ta jookseb minu poole mööda seda koridori tolle paremal äärel, sest seal katab betooni liiv. Ta on siin nelja sekundi pärast, seega sihib ette ja võtab ta maha). Tänu sellele uuele dimensioonile üllatun vahepeal isegi, sest alateadvus võtab käigu pealt vastu otsuseid, mida ilma S-XFi sisendita poleks ilmselt juhtunud.

Visuaalmeedia – tihedalt seotud ja sõltuvuses ette söödetava materjali kvaliteedist ja heliriba laiusest. 5.1 ja 7.1 (Atmos) sisu kaasava filmi või seriaali puhul on efekt sama, nagu mängudel: on “keskmine kõlar”, siis “eesmine parem ja vasak”, mida saadavad “tagumine parem ja vasak” ning kirsiks koogil on otse kõrva keskele mängivad reaalsed vasak ja parem kanal.

Korraliku Atmose toega filmi puhul on efekt mõni kord täiesti suud lahti jättev aga keskmise implementatsiooni puhul lihtsalt üks nice to have boonustest, mis ei tee kindlasti üldmuljet halvemaks, aga samas ka ei raba.

Näide rabavast: Hans Zimmeri Praha kontsert ja Blade Runner 2049. Zimmeri kontserti kuulates tundub, nagu istuksid otse esireas ja muusika on 180 kraadi sinu ees, selja taga aga kohiseb pealtvaajate mass. Kui tehakse vana head “lainet”, siis laine heli algab eest orkestri juurest, läheb otse sinu kui pealtvaataja kohalt “läbi” ning libiseb kaugele selja taha kuni saali tagaosani välja, milleni jõudes saadetakse see tagasi. Blade Runneris on mitu kohta, mis esmasel vaatamisel sundisid mind võpatama ja selja taha vaatama, sest ma olin 100% kindel, et keegi karjatas toas mu selja taga (filmi viieteistkümnes minut, mil peategelane kõnnib läbi tolmu täis tänavate ja läheb koju. Ekraani vaatepunktist ~120-140 kraadi paremal pool taga röögatab naisterahvas miskit vene keeles ning kui tegelane astub oma majja, siis loeb meeshääl pildi “kohal” reklaami off world kolooniatest).

Muusika – kindlasti kõige raskem asi, mida hinnata. Täielikult kinni kuulaja eelistuses ja muusikažanris mida hetkel nauditakse. Kuna ma pole muusik, siis minu kõrv neid tehislikke moonutusi selliselt ei taba ja mulle meeldib nautida muusikat S-XFi peal olles, samas tuttav kidramees soovis peale paarikümmet minutit Sara K. seltsis S-XFi kinni keerata, sest tema jaoks oli heli võlts.

Ainus kirjeldus, mida ma suudan muusika jaoks välja tuua ja mis ehk oleks aus: kuulaja “istub muusika sees”. Vaiksema heli ja kooslusega palade puhul jääb mulje, nagu kuulajana istuksid bändi keskel, kes mängivad sinu ümber oma lugusid ja oleksid nagu sõbrana nende proovis kaasas. Mõne loo puhul tekkis ninna kõrtsi lõhn ja nägid suletud silmade ees hõljuvat sigarisuitsu ja hämarat öölokaali, mille väikesel laval kõlas meeldiv muusikapala. Teise puhul oli seda sinu ümber laiuvat sisendit lihtsalt liiga palju ja muutus väsitavaks. Näiteks Laura Junsoni ja The Jethi paneb X3 tõeliselt kõlama just nagu ka vana hea Mary Jane’s Last Dance-i, kuid 5FDP muutub pikapeale tüütuks. Skillet-i paar lugu on väga head, paari lugu ei kannata pikalt. Samas Motionless in White kõlab superhästi kõigi nende lugudega. Ahjaa – X3 annab kuulajale kohe teada, kas sisend on FLAC, MP3 või Spotify Premium. Heli “laius” on S-XFi puhul märkimisväärselt kõnelev.

Muusika on täielikult kuulaja eelistustes kinni, aga minu hoian S-XFi enamasti peal.

Kokkuvõte
Kui kaasvõitlejatel on huvi millegi natuke parema järele, siis julgeksin kindlasti antud toodet soovitada. Koos X3-ga on mul töös ka DragonFly Black ja need kaks DAC-i toetavad üksteist suurepäraselt, kattes teineteise puudujäägid oma tugevustega mulle vajalikul määral. Miks soovitaks just DAC-i, oleks selle võimekus toetada kõiki 3.5mm kõrvaklappe. S-XFi brändi klapid ostes jääb heli kvaliteedi piiriks alati klappide endi võimekus, mis klappide hindu vaadates ei ole ilmselt just parimate killast.

Kindlasti ei saa alt minna mängude ja visuaalmeedia jaoks selle toote ostes, kuid muusika on ja jääb personaalsest maitsest sõltuvaks, mis on ju täiesti loomulik ja õige.
---

Tootja koduleht
HV otsing

Üks uuem videoreview ka sekka.

Spoiler Spoiler Spoiler


viimati muutis Scart 27.04.2020 18:23, muudetud 1 kord
Kommentaarid: 113 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 5 :: 2 :: 95
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
486
HV Guru

liitunud: 19.04.2004




sõnum 27.04.2020 13:53 vasta tsitaadiga

Kui meeldib k6rvaklappidega istuda koguaeg, vaid!
_________________
zero
Kommentaarid: 46 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 3 :: 2 :: 39
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Vondur
Kreisi kasutaja
Vondur

liitunud: 31.01.2006




sõnum 27.04.2020 18:18 vasta tsitaadiga

486, kõrvaklapivõmendi polegi mõeldud muruniitmiseks, aga sellele seadmele saab ka aktiivkõlarid külge panna ja heli on kõvasti parem kui mingi emaplaadil oleva realteki DAC-iga, lisaks veel arvutiheli võrgu kaudu juhtimine ja muud võimalused.
_________________
Lugupeetud AHV, enne kui minuga vaidlema hakkad, mõtle hästi järgi kas see ikka on hea mõte... icon_smile.gif
Kommentaarid: 2 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 2
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
flake
HV veteran

liitunud: 01.05.2003




sõnum 28.04.2020 09:16 vasta tsitaadiga

486 kirjutas:
Kui meeldib k6rvaklappidega istuda koguaeg, vaid!


ma usun et hetkel istuvad väga paljud meist kodus kõrvaklappidega sest ülejäänud pereliikmed tahavad ka elada icon_smile.gif

_________________
..||..
Kommentaarid: 49 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 2 :: 0 :: 47
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
softis
HV Guru
softis

liitunud: 07.09.2004




sõnum 28.04.2020 13:16 vasta tsitaadiga

Modern Warfare ei ole pädev näide. Selles mängus on sammude helitugevus totaalselt ülevõimendatud.
Mu emaplaadi integreeritud kivi teeb täpselt sama tööd vanakooli Kavedega.

_________________
Üks Hiid jõuab rohkem küsida kui sada ahvi vastata.
www.FunBox.ee - lahedad ja lõbusad kingitused ja muidu vidinad.
www.top24.ee - kõik vajalik ja praktiline sinu koju.
Kommentaarid: 20 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 20
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
MacRein
HV veteran
MacRein

liitunud: 06.03.2006



Autoriseeritud ID-kaardiga

sõnum 28.04.2020 15:07 vasta tsitaadiga

https://www.schiit.com/products/fulla-1
https://www.schiit.com/products/hel
Analoogsed tooted SHIIT ettevõttelt

_________________
Om Kriya Babaji Nama Aum
Oṃ Namaḥ Śivāya
Kommentaarid: 210 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 180
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Vondur
Kreisi kasutaja
Vondur

liitunud: 31.01.2006




sõnum 28.04.2020 15:21 vasta tsitaadiga

MacRein, need Schiit kahe kanaliga klapivõimendid/DAC-id on hoopis teise eesmärgi ja otstarbega asjad kui Creative Labsi X3. X3 on paljukanalise väljundiga heliprotsessor/DAC/klapivõimendi/helikaart.
_________________
Lugupeetud AHV, enne kui minuga vaidlema hakkad, mõtle hästi järgi kas see ikka on hea mõte... icon_smile.gif
Kommentaarid: 2 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 2
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
Scart
HV Guru
Scart

liitunud: 04.02.2002



Online

sõnum 30.04.2020 09:46 vasta tsitaadiga

softis kirjutas:
Modern Warfare ei ole pädev näide. Selles mängus on sammude helitugevus totaalselt ülevõimendatud.
Mu emaplaadi integreeritud kivi teeb täpselt sama tööd vanakooli Kavedega.


Jutt ei ole sammude kuulmisest, vaid heli järgi aru saamisest kust kohast need täpselt tulevad.
Kommentaarid: 113 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 5 :: 2 :: 95
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
softis
HV Guru
softis

liitunud: 07.09.2004




sõnum 30.04.2020 21:34 vasta tsitaadiga

Said aru küll, mida ma silmas pidasin. icon_cool.gif
_________________
Üks Hiid jõuab rohkem küsida kui sada ahvi vastata.
www.FunBox.ee - lahedad ja lõbusad kingitused ja muidu vidinad.
www.top24.ee - kõik vajalik ja praktiline sinu koju.
Kommentaarid: 20 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 20
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
näita postitusi alates eelmisest:   
uus teema   vasta Uudised »  Ülevaated, kasutajate hinnangud »  Ülevaade: Creative Labs X3 Super-XFI DAC
[vaata eelmist teemat] [vaata järgmist teemat]
 lisa lemmikuks
näita foorumit:  
 ignoreeri teemat 
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse
sa ei või vastata selle foorumi teemadele
sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis
sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis
sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis
sa ei saa lisada manuseid selles foorumis
sa võid manuseid alla laadida selles foorumis



Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.