Avaleht
uus teema   vasta Uudised »  Ülevaated, kasutajate hinnangud »  Ülevaade sellest, mis toimub VR maastikul ja missuguseid prille eelistada! märgi kõik teemad loetuks
märgi mitteloetuks
vaata eelmist teemat :: vaata järgmist teemat
Hinnavaatlus :: Foorum :: Uudised :: Ärifoorumid :: HV F1 ennustusvõistlus :: Pangalink :: Telekavad :: HV toote otsing
autor
sõnum Saada viide sõbrale. Teata moderaatorile
otsing:  
and12345
HV veteran
and12345

liitunud: 03.10.2013




sõnum 07.11.2019 15:58 Ülevaade sellest, mis toimub VR maastikul ja missuguseid prille eelistada! vasta tsitaadiga







VIRTUAALREAALSUS – HETKESEIS NING PÕNEVAMAD ARENGUD

INTRO
Räägin veidi sellest, millised arengud on käimas VR (virtuaalreaalsuse) maastikul ja milliseid VR prille pakutakse, mille poole tasuks vaadata ja millest jällegi eemale hoida.
Hoides ennast VR teemaga aktiivselt kursis, vaadates kümneid ja kümneid ülevaateid erinevatest prillidest, olles proovinud enamusi tuntumaid VR prille (kasutasin hiljuti veel HTC Vive Pro prille, nüüd värskelt juba Valve Index prille), on mul tekkinud väga selge ülevaade VR valdkonna hetkeseisust ning sellest, kuhu liigutakse. Väga palju kohtab veel ebateadlikkust ja asjatundmatust VR valdkonna osas tervikuna, seega oleks paslik teemast pisut põhjalikumalt selgitada.

Meeldetuletuseks VR-iga kokkupuutunutele, aga ka neile, kes pole valdkonnaga võibolla väga kursis, siis mis see VR üldse on?
Kõrg-kvaliteetne virtuaalreaalsus algab pildist, ergonoomikast ja trackingust. Mida selgem ja teravam on pildi kvaliteet seda kvaliteetsemat virtuaalreaalsust see esindab, aga eelkõige algab kvaliteetse virtuaalreaalsuse elamuse saamine pildi, mugavuse, liikumise koosluse kvaliteedist. Mida rohkem saad vabalt liikuda, nii et ka kõik see viivitamult mängu sees kajastub, mida selgemat ja realistlikumat pilti prillide sees näed, mida laiem on vaateväli, mida mugavam on prille kanda, et need sind ei segaks ja häiriks, mida rohkem keha (käed, jalad) on mängu kaasatud ja mida realistlikum ja kvaliteetsem on heli, seda kõrgem ja reaalsem on virtuaalreaalsuse elamus. Seega ainult prill ise ei anna seda kvaliteeti, ikka tervik kus lisaks on ka väga, väga võimas arvuti. Seega virtuaalreaalsusel ja virtuaalreaalsusel võib olla päris suur vahe.

Kvaliteedilõhed VR-is
Oman igapäevast praktikat VR-s juba ligi 6 aastat alates sellest kui esimese Oculus Rifti VR prilli prototüübi endale soetasin. Sellest hetkest alates on see olnud üks ülimalt põnev teekond. Viimastel aastatel on toimunud väga kiire areng, mis edaspidi aina intensiivistub, kuid siinkohal tekivad VR valdkonnas tervikuna ka teatavad lõhed. Nimelt nende tootjate vahel, kes on võtnud endale ambitsiooniks arendada ja toota kvaliteetset premium toodet ja nende vahel, kes soovivad katta oma toodanguga suuri tarbijate masse, pakkudes selleks väga lihtsustatud ning odavaid VR-laadseid tooteid. Sisuliselt võib ka öelda, et nad hägustavad või isegi solgivad VR valdkonda tervikuna, mistõttu on paljudel kasutajatel tekkinud väga vale ettekujutus tõelisest ja kõrg-kvaliteetsest VR-ist. Kasutades VR-laadseid tooteid võib inimestel kujuneda väga vale arusaam VR-ist, sest nad on saanud väga pooliku kogemuse osaliseks ning selle tulemusel tekib VR-i osas edasine huvipuudus. Olen kohanud seda oma töös korduvalt.
Näen igapäevaselt inimesi, kes pessimistlikult prille kõrvalt põrnitsevad ning väga vaimustuses virtuaalreaalsuse elamuse proovimisest pole. Paraku on see tulnud sellest, et on proovitud väga lihtsustatud ja odavat VR-laadset tehnoloogiat, mis piirab igas mõttes elamuse nautimist. Teise põhjusena võib välja tuua lihtsalt teadmatust, sest ei osata VR-is midagi erilist arvata ja seostatakse seda tavaliste arvutimängudega. Ei teata ka mis simulatsioone ja mange reaalset kasutada saab. Meie ettevõtte poolt pakutav VR tipptehnoloogia ei ole seni küll üheski kasutajas pettumust valmistanud, pigem näeme igapäevaselt missugust vaimustust see tekitab ning üllatusmomente, sest ei ole osatud ettegi kujutada, mis see tõeline VR tegelikult on.
Siinkohal jõuamegi selleni, et VR-I ja VR-l on suur vahe, kuigi eemalt vaadates on prill justkui prill. Nii see ei ole. Paneme kaks autot kõrvuti. Kõige vingem luksuslik Mercedes ja mõni tavaline keskklassi auto. 100 m kauguselt vaadates on mõlemad sarnase kujuga ja nelja rattaga. Isegi uksi on ehk samapalju, aga mida ligemale jõuad, sisse istud ja lõpuks sõitma hakkad, siis saad aru, et üks on hoopis midagi muud kui lihtsalt auto. Sama on ka virtuaalreaalsuse maailmas müüdavate prillidega ja siinkohal saadakse asjadest mõnikord väga valesti aru. Alustame siis kõigepealt hinnast. On selline ütlus, seda mida maksad, seda ka saad või et ei ole nii rikas, et odavaid asju osta. Üldjuhul see kehtib ja VR-i maailmas kehtib see peaaegu 100% (vb ehk mitte päris 100% HTC Vive Pro puhul). Missugused tuntumad prillid meil siis müügil on?

VR turu põhitegijad (mõned hinnad võivad olla juba muutunud)

ODAVAMA OTSA KUNI KESKKLASS PRILLID
HP VR1000-100 200EUR
Oculus Quest 500 EUR
Oculus Rift 350 EUR
Sony Playstation VR 230 EUR
Oculus Rift S 500EUR
Samsung Odyssey+ 450 EUR
HTC Vive 650 EUR
LENOVO Mirage Solo 420 EUR

KÕRGKVALITEEDILISED KODUKASUTAJATE PRILLID
(kvaliteedi järjestus kus viimane on kvaliteetseim)
Pimax 5K ja 8K 800 – 1000 EUR
Vive Cosmos 799 EUR
HP Reverb 600 EUR
HTC Vive Pro 1100 EUR
Valve Index 1079EUR

KÕRGKVALITEEDILISED FIRMADELE MÕELDUD PRILLID
XTAL VR 5000 EUR
VARJO 6000 EUR + Litsens

Eks neid väiksemaid tegijaid on veel, aga praegu ei hakka ma neid arvesse võtma. Põhilised VR turu arvestatavad müüjad on just need prillid. Need tooted võib jagada kolme suurde kategooriasse:
- Teenusepakkujatele mõeldud premium prillid
- Premium kvaliteediga kallimad kodukasutajate prillid (saab muuta ka juhtmevabaks)
- Odavamapoolsed juhtmega ja juhtmeta prillid

Teenusepakkujatele mõeldud premium prillid
Kui nüüd kiiresti eelnimetatud prillid ära lahterdada, siis püramiidi tippu jäävad Soome firma Varjo ja Tsehhi firma XTAL, mis pakuvad täiesti omatte kõrgkvaliteeti ja loomulikult on ka hinnasilt päris kõrge. Mõlemad prillid jäävad sinna 5000-6000 EUR kanti, mis tavakasutaja jaoks on üldjuhul kättesaamatud ja kindlasti ka ebavajalikud, sest nende prillide põhisihtgrupiks on keskmised ja suured ettevõtted. Olgugi, et mõlemad prillid on oma kvaliteedilt ikkagi tippude tipud ning pilt, mida antud prillid suudavad silmade ette projitseerida, on hoopis teisest klassist, aga ka nendel prillidel on omad miinused, mis lihtsalt ei sobi tavakasutaja jaoks. Peab olema tõeline igapäevane entusiast, et sellist investeeringut teha ja ka siis kerkib üles küsimärk, et mida teevad need prillid rohkem, mida kodukasutajate klass ei tee. Väga palju ei tee. Pilt on proovijate sõnul muidugi pikslite vaba ja fotorealistlik (või sellele rohkem lähedal kui klass allpool olevad prillid). Varjo puhul on probleemiks aga ekraani madal taktsagedus ja suhteliselt kitsas vaateväli ( 87 kraadi, Valve Indexil umbes 130 horisontaal) ). Kahjuks ei ole muidugi kuskil kirjas, kas see on Varjo puhul horisontaalne vaateväli või diagonaalne. Igal juhul on see tunduvalt väiksem kui teistel odavamatel prillidel. XTAL on jällegi täiesti vastupidises suunas läinud, kus horisontaalse vaatevälja suurus on 170 kraadi ja see on juba täiesti omaette klass. Loomulikult on ka Pimaxil see vaateväli olemas, aga siin tuleb juba mängu erinevus, mida kajastab ka hind. Kuna XTAL läätse tehnoloogia on teistsugune, siis on nemad suutnud täiesti elimineerida läätsede äärtes esineva udususe, mis paratamatul tekib sellise vaatenurga puhul, kuna läätsed ei suuda teha pilti kogu vaatevälja ulatuses ilusaks ja selgeks. XTAL on seda suutnud teha palju paremini kui näiteks Pimax. Loomulikult on XTAL tervikuna kvaliteetsem ja päris suure resolutsiooniga 5120 x 1440, mis on sisuliselt sama resolutsioon Pimax 5K-ga võrreldes, aga kuna tehnoloogia selle taga on teine ja kvaliteetsem, siis ei ole ka pikslid niivõrd nähtavad, mis siiski Pimaxi puhul veel olemas on. Eeliseks on ka custom-made non-fresnel läätsed kus on peaaegu elimineeritud glare ja godrays eripärad. 5000 EUR eest on tunda kõrget kvaliteeti ja lõpptulemuseks on väga hea toode, aga kindlasti on ka neil arenemisruumi. XTAL prillid on näiteks natuke suurevõitu (raskemad ka), mis ei luba ehk nii vabalt ringi karata kui mõne teise prilliga. Sobivad ideaalselt rahulikuks vaatluseks, rallisõitudeks või lennukite juhtimiseks. Eks XTAL prillidel on nii mõnigi funktsioon veel küljes, mida teistel prillidel ei ole ja on väga suure tähtusega (automaatne IPD seadistus, sisse ehitatud Leap Motion sensor, OLED ekraanid) aga kas nüüd päris 5-6 korda parem (arvestades hinda) kui seda on Pimax, jääb juba selle inimese otsustada, kes reaalselt mõlemaid prille proovinud on.

Premium kvaliteediga kallimad kodukasutajate prillid
Valve Index eel-ülevaade
Tulles nüüd kodukasutajate premium klassi juurde, siis seal läheb asi juba huvitavamaks. Alustame sellest, et kuulen ja loen siit-sealt, et äsja välja ilmunud Valve Index on liiga kallis. Seetõttu minnakse odavamat teedpidi ja tihti nii pealiskaudselt, et vaadatakse ainult pikslite tihedust kuna Valve on sarnase pikslitihedusega nagu nii mõnigi teine prill ja see teine on kuni kolm korda odavam. Tehakse ainult selle põhjal järeldus, mis ei ole väga mõistlik otsus. Prille võiks võtta tervikuna, sealjuures arvestada igat aspekti ning kaaluda ka mitmeid teisi tehnilisi näitajaid, kuulata-lugeda tasub ka teiste kasutajate kogemusi. Prilli kvaliteeti ja omadusi tasuks vaadata iga nurga alt. Mida suudab rohkem, kui mugav see on, kuidas toimib tracking jne? Tasub arvestada ka seda, et pilt võib olla väga erinev hoolimata samast pikslite arvust. 1000 EUR-ise hinna taga on ka põhjendus ja tegelikult on asjalood sellised, et Gabe Newell (Valve Corp. CEO) on ise isiklikult öelnud, et Valve Indexi-ga ta oluliselt raha ei teeni, eesmärk on tutvustada inimestele kvaliteetset virtuaalreaalsuse võimalust suhteliselt soodsa hinnaga. Just nimelt soodsa, sest nii palju kui ülevaadetest võib järeldada, on sellel prillil nii mõnigi parameeter parem kui ühelgi teisel prillil ja prill tervikuna väljendab premium kvaliteeti. Sellise prilli arendus aga ei ole tulnud odavalt ja seetõttu on ka hind kõrgemapoolne, samas tootja sõnul siiski väga väikese kasumi marginaaliga. Valve on teadagi suur tarkvaraettevõte, nad teenivad hästi, seepärast saavad nad ka seda lubada ja kui lõpuks inimesed on aru saanud, et kvaliteet on olulisem kui kvantiteet, siis saab ka prillide hinda korrigeerida ja tulevikus saab premium kvaliteeti odavamalt turule tuua.
Probleem on ka selles, et inimesteni ei ole jõudnud arusaam ja teadmine, mida tegelikult premium kvaliteediga virtuaalreaalsusega teha saab ning et see on midagi, mis jääb meelde ning võib tekitada püsiva huvi, isegi kerget sõltuvust. Siin on oluline osa ka tarkvaral, sest heade prillide sees peab sama mängida ka head mängu ja neid õnneks on. Odavamate prillide puhul seda ei ole (on muidugi väike erand Oculus Quest-i puhul, aga sellest hiljem). Kui midagi on tehtud hästi, siis sa tunned selle kohe ära ja sa ei taha seda käest panna. Kui sa saad nautida toodet selliselt, et ta pakub sulle rohkem kvaliteetseid naudinguid kui keskpäraseid elamusi, siis tagasiteed enam pole. Sa tahad ainult parimat. Kõik inimesed, kes on mänginud Valve Indexiga rohkem kui mõni minut, on jätnud teised prillid riiulisse tolmu koguma. On see siis HTC Vive Pro või Pimax, Valve on lihtsalt tervikuna kõvasti üle, mis aga ei tähenda, et need teised halvad on. Pimaxil on küll kõige laiem vaateväli, aga kahjuks sellest ainuüksi ei piisa, et toodet täielikult nautida saaks. Pimax-i ehituskvaliteet on üldiselt keskpärane või isegi alla selle ja omab palju muid puudusi, mis takistavad elamuse nautimist.
Valve Index on mõnes mõttes justkui virtuaalmaailma Apple, kes teeb kallima otsa tooteid, millel on premium kvaliteet ja ometi ostetakse seda palju, ilma et küsitaks, kas mul tegelikult seda osta vaja on. See toode on tõeliselt kvaliteetne ning see üks põhjusi, miks Apple nii levinud on. VR on veel uus teema ja ei ole paljudeni jõudnud ja kuna ei teata, mis erinevus on kallimal ja odavamal prillil, siis minnakse igaks juhuks odavamat teedpidi. Inimesteni ei ole veel jõudnud see teadmine, mida selles maailmas kvaliteet pakub ja kui oluline see tegelikult on. Kui tuua nüüd välja Valve Indexi eelised teiste prillide ees, siis need oleksid järgmised:
- Ehituskvaliteet maksimaalselt hea ja seda iga nurga alt vaadates ning katsudes
- Prille on väga mugav kanda ka järjest mitu tundi.
- Puldid on palju mugavamad kui HTC Vive Pro-l, mis annavad mängule täiesti uue tunde ja elamuskvaliteedi, mängija saab kasutada mängumaailmas interaktiivseks toimetamiseks oma kõiki sõrmi, mis annab reaalsema ja naturaalsema tunnetuse. Varsti on ka enamus mängudele see toetus olemas.
- Laiem vaatenurk, mis on samuti väga oluline reaalsema ja parema elamuse saamiseks. Kasutajate hinnagul on suurem vaatenurk koheselt nähtav. Olgugi, et Pimaxil on see palju laiem, on neil ka osa vaadeldavast visuaalist äärtest udne ja ebaselge, mis tõmbab selge pildi ala palju väiksemaks, umbes 140-150 kraadi peale, mis ei ole meeletult palju parem Indexi omast.
- Uskumatult hea heli, mis on omamoodi kergelt revolutsioonimaiguline. Kõrvaklapid ei toetu kõrvadele, vaid on hoopis paar-kolm sentimeetrit kõrvadest eemal ja neid nimetatakse rohkem kõlariteks kui et kõrvaklappideks. Annab oluliselt reaalsema kohaoleku tunde, kuna tekitab illusiooni, et justkui see maailm on osa sinu ruumist ning heliliselt toimuks kõik seal samas ruumis, kus sina päriselt oled ja see on hirmutavalt reaalne. Bass on ka korralik, kuid seda ei peaks keegi kartma, kuna kõrvadest on klapid eemal. Heli on oluline, sest lisaks VR prillide poolt kuvatavale pildile annab see valitud virtuaalruumis ehtsama kohalolekutunde tekitamisele palju juurde.
Pildi taktsagedus on valikuliselt 80,90,120 ja 144Hz, mis on kohati täielik game changer. Elamus on palju sujuvam ja ühtlasi ka reaalsem. See omakorda aitab rohkem välistada seda, et süda ei läheks nii kergesti pahaks. Kindlasti on paljudel arvamus, et see vajab ju siis kõige võimsamat graafikakaarti. Jah, selle võib soetada ja nautida sellevõrra päris palju mänge näiteks 120Hz või lausa 144Hz, aga on väga palju mänge, mis ei ole niivõrd graafikanõudlikud (Super Hot, Beat Saber, Boneworks, Vacation Simulator, Space Pirate Trainer jpt) ja jooksutavad ilusti vähemalt 120HZ ära ka GTX1070 kaardiga. Seega võimalusi on palju, et kasutada ära maksimaalselt Valve Index-i häid riistavaralisi võimalusi.
Muidugi ega Valve Index prill ei ole nüüd holy grail ja prillide isand, hoolimata sellest, et ta on väga hea. Neil prillidel on samuti omad väikesed miinused nagu näiteks mittetäielikku musta tooni pakkuv ekraan võrreldes OLED ekraaniga, mida kasutavad esimene Oculus Rift, HTC Vive ja HTC Vive Pro. Endiselt on olemas ka glare effect (kontrastist tingitud valguskuma), aga samas god rays (kontrastist tingitud valguskiired) on peaaegu elimineeritud. Muidu üldiselt vägagi kiidetakse pildi kvaliteeti ja kui need eelpool nimetatud miinused välja jätta, siis igati korralik tulemus. Kindlasti tasub ära märkida, et kuna Valve prillide resolutsioon on sama, mis HTC Vive Pro-l, siis erinevus on selles, et Pro kasutab OLED ekraane, Valve aga LCD-d. LCD töökindlus on suurem, võimaldades ka kiiremat pildi taktsagedust, väiksemat viivitust ja kuna LCD pikslite tihedus on suurem, siis teeb see pildi natuke teravamaks (subpikslid). Lisaks kasutab Valve kahe läätse tehnoloogiat (ühe silma ees kasutatakse kahte läätse), mis aitab veelgi teravdada pilti ja vähendada pikslite nähtavust. Need kaks läätse on kokku sulatatud, mis esmapilgul jätab mulje kui ühest läätsest.
Siin on nüüd mõttekoht inimestele, kes väidavad et 1079 EUR on liiga kallis. Jah, kui sa oled VR maailmas uus kogeja, siis ei pruugi olla mõttekas neid kohe soetada, aga kui sa oled VR-i maailmaga juba sina peal, siis on see kindlasti vägagi soovitatav ost.
Kuna 800-1000 EURiste telefoni ost ei ole paljude jaoks probleem, siis ei tohiks olla seda enam probleem väga kvaliteetse prilli ostmine, aga siin ongi ilmselt probleem see, et sellega ei osata midagi peale hakata kuigi asjatundjale on see hind täitsa õigustatud. Kui üks tavaline inimene saaks teada, mida see võimaldab, milline on kvaliteet ning millised simulatsioonid ja mängud on üldse olemas, siis ilmselt ei oleks see 1000 EUR nii raske välja käia, aga nii kaua kui turusolkijad oma odavaid prille meeli erutavate hindadega pakuvad, siis on raske inimestele seda magusat premium VR-i selgeks teha või nendeni jõuda. Küsimus ei ole ju nii väga hinnas kui on teadlikkus, mida osta tahetakse ja mida selle eest saab. Mina isiklikult tunnen, teades VR-i maailma võimalusi, et see 1079 EUR-i mis ma Valve Indexi alla panin, saan vastu meeletult palju kvaliteetseid elamusi, mis ei ole võrreldav ühegi telefoni, playstationi, kino, kontserdi või muu meelelahtusliku sisuga. Vähemalt mitte otseselt. See kui saab fotorealistliku lähedase pildiga ja kogu keha liikumisega, kaasaarvatud sõrmed, teha midagi sellist, mis oleks päris maailmas tõesti kallis või isegi võimatu, on ikka täitsa vinge võimalus. Näiteks istuda kosmoselaeva, et lennata ringi kosmoses planeedilt planeedile või minna hoopis vetesügavustesse veealust maailma uurima või sõita maailmakuulsal rajal rallit autoga, mida eales ei jõuaks osta või hoopis minna keskaega, võtta vibu ja mõõk ning tunda ennast keskaegse kangelasena. Meeletud võimalused ja seda kujul, mida odava lahendusega mängija ei oska ette kujutadagi kui palju parem see tegelikult on. Muidugi, selle taga on ka väga võimas arvuti (RTX 2080Ti), aga isegi see investeering on sellise premium elamuse vääriline.

Odavamapoolsed juhtmega ja juhtmeta prillid
Räägime siis natuke nendest odavama otsa lahendustest ka, et miks see on hea ja miks halb. Alustame siis heast. Oculus Quest – ei ole küll kõige odavam (Eestis kahjuks 550 - 600 EUR ümber, mujal maailmas saab ka märksa soodsamalt), aga see kui lihtsalt mängima saab hakata ja et eraldiseisvat võimsat arvutit selle tarvitamiseks vaja ei ole, on ikka päris suur asi. See annab võimaluse paljudel astuda vägagi lihtsalt maailma, mis tundus algul kuidagi kauge ja kättesaamatu mitmel põhjusel. Nimelt võimsa arvuti olemasolu ja seadistamise keerukuse pärast. Kuna need takistused on siin elimineeritud, siis tundub kasutamine palju mugavam ja lihtsam. Isegi juhe ei ripu seadme küljes, mis tähendab täielikku juhtmevabadust. Kõlab ägedalt ja osaliselt see nii ongi, aga……Just, alati on mingi aga ja kõik tundub liiga ilus, et olla tõsi. Sellise juhtmevaba süsteemi jaoks peab olema kogu powerhouse prillide sees ja see ei ole kahjuks just väga võimas. Täpsemalt öeldes on see umbes 20 korda lahjem kui üks võimas arvuti. Samas, piisavalt võimas, et väga lihtsa graafikaga saaks VR-i elamuse kätte. Kuna võimsus küündib eelmise generatsiooni flagship telefoni kanti, siis graafika osas seal midagi ilusat ei ole. Äärmiselt lihtne graafika, mis tõmbab kõvasti tagasi kohaoleku tunnet, aga samas see vabadus toimetada suvelises ruumis ilma lisa riistvarata, on päris suur asi. Nokk kinni, saba lahti… Seega nende prillidega on mindud sellist keskteed, kus on antud võimalus see “tõelisem” virtuaalreaalsus endale lihtsamini soetada, aga samas see pole visuaalselt ikkagi päris see ja päris mitme asja osas ei ole päris see. Tunne on osaliselt ikkagi selline nagu mängiks mobiiltelefoni mängu, mille sees sa oled. See mis on, on hea, aga entusiastlikule mängijale mitte piisav. On veel üks asi, mis vajab Questi puhul ära mainimist. Quest kasutab inside out tracking süsteemi ehk prillide ja pultide liikumist ei jälgi mitte välised infrapuna majakad vaid see on kõik sisse ehitatud. Jällegi, päris hea, eks. Lihtne ju kasutama hakata, aga kahjuks see lahendus ei ole perfektne kuigi samas piisavalt hea või isegi ok. Nii kui mingi mäng nõuab sinu käte liigutamist pea kõrvale või natuke tahapoole, siis kaob ka tracking, mis tuleb muidugi üsna kiiresti tagasi kui käed jälle ettepoole tood, aga samas elamus on lõhutud. Loomulikult mitte lõplikult, sest mäng läheb edasi. Neid asju tasub teada ennem kui ost teha, et ei oleks hilisemat pettumust.
Võrreldes teiste inside out trackinguga on Questil see vast kõige paremini õnnestunud. Kõige halvemini ehk HP Reverbil, mis omakorda on odavamate prillide seast kõige parema resolutsiooni ja pildiga VR prill. Kasutajate sõnul piksleid seal enam väga tähele ei pane. Istuvate elamuste jaoks suurepärane, aga samas VR-i eesmärk ei ole kasutajat ju ainult istuma panna. VR tähendab seda kui sa saad 6DOF (six degrees of freedom) ulatuses ehk kõikides suundades segamatult täielikult liikuda. Vertikaalne vaateväli on ka väiksem kui teistel prillidel.
Seega…
Virtuaalreaalsuses väga hea elamuse saamiseks on 6 kõige olulisemat asja – vaateväli, pildi resolutsioon ja teravus, heli, tracking, kandmismugavus ja ekraanide taktsagedus
1. Mida laiem on vaateväli, seda vähem tundub, et kantakse prille ja kohaloleku tunne tundub suurem.
2. Mida selgem ja ilusam on pilt, seda rohkem saab mängu reaalsena tunnetada ja see omakorda jällegi suurendab kohaloleku tunnet. Keegi ei taha näha piksleid ja kandilisi tegelasi. Reaalses elus ju me neid ka ei näe
3. Väga hea heli on väga oluline, sest ka see aitab tõsta kohaloleku tunnet.
4. Kogu keha liikumise tracking peab olema laitmatu, sest nii kui mingi visuaal silme ees kinni kiilub, on elamus koheselt rikutud.
5. Keegi ei tahaks virtuaalreaalsust lihtsalt proovida. Oluline on et kui mängida pikalt, siis ei tohiks prill peas tunduda ebamugav ka peale 30 minutilist kasutust. Korralikult mängu sisse elades, on vaja mängida pikalt ja seda ei tohiks hakata lõhkuma miski, mis peas ebamugavust tekitab.
6. Pildi taktsagedus. See on oluline, sest mida sujuvam on pilt seda mõnusam on elamus. 144Hz on hetkel see Holy Grail, millest allapoole ei soovitaks.

Virtuaalreaalsuse lisariistvara

Ära tasuks mainida VR riistvara (olulisemad arendajad), mis virtuaalreaalsuses elamust veelgi tõstab. Osalt on need pärit kui otse ulmefilmist, aga tegelikult täitsa olemas. Mida rohkem meeli virtuaalreaalsusesse kaasatud on ja mida rohkem kogu kehaga virtuaalreaalsuse keskkonda tunnetada saab, seda ägedam see elamus olla võib.

-bHaptics vest - 40-ne haptilise mootoriga ülakeha vest, mis annab edasi kõik puudutused, löögid. Töötab ka helipõhiiselt. Mõeldud arcade mängukeskustele ja saab reaalselt osta. Lisaks pakuvad haptilise tagasisidega vidinaid eraldi kätele, jalgadele ja näole.
-Hi5 VR Glove - haptilise tagasisidega kindad. Saab reaalselt osta.
-VRGluv - haptilsie tagasisidega kindad. Mõeldud hetkel ainult arendajatele.
-Teslasuit - Kogu keha kattev kostüüm, mis sisaldab biomeetrilisi andureid, haptilisi mootoreid. Annab edasi kogu keha ulatuses kuuma ja külma tunnetuse...10 - 50 kraadi. Tekitab raskuse illusiooni virtuaalreaalsuses, st. et kui virtuaalreaalsuses midagi kätte võtad siis tunned selle reaalset raskust. See ulmeline kostüüm on ka vastava hinnaga - 13500 EUR ja saab osta arcade mängukeskuse omanik või tarkvara arendaja.
-StrikerVR - reaalse relva tagasilööki imiteeriv VR relv, mis on programmeeritav iga VR relva jaoks eraldi. Turu võimsaima tagasilöögiga mängurelv, mis pidavat olema sõna otseses mõttes sama, mis on päris relvadel. Kasutavat revolutsioonilist magnetite põhjal baseeruvat haptilist mootorit. Hetkel veel arendamisel, aga saab eeltellida 1200 EUR eest. Väidetavalt saab kätte 2020 esimene kvartal.

Nutitelefoni karbid
Omaette tootegrupi moodustavad odavamad nutitelefonide karbid, mis ei vääri tegelikult üldse VR nimegi. Ometi on inimestele seda müüdud kui võimalust kogeda virtuaalreaalsuse elamust ja inimesed on uskunud, et oi kui äge, nii odavalt saab VR-i nautida, aga tegelikkuses on see lihtsalt 3D pildi elamus, mis on kaugel kõrgkvaliteetsest virtuaalreaalsuse elamusest. Sama kiiresti kui see telefon sinna karbi sisse läks, sama kiiresti on see ka kapinurgale vedelema jäänud.

Kokkuvõtteks
Järeldus oleks aga selline. Üldiselt kehtib reegel, et nii palju kui maksad, nii ka saad. Kui tahta parimat, viimase peal virtuaalreaalsuse elamust, siis paraku see maksab praegu täiskomplektina keskmiselt 1000 EUR (antud juhul ainult prillid ja puldid). Kui tahad palju ulmelisemat elamust nagu näiteks filmis "Ready Player One", siis ligilähedale elamuse saab kuskil 25000 EUR eest. Kui aga jääte ikkagi 1000 EUR ümber, mis siis ühe korraliku Iphone telefoni hind, kuigi sellega saab palju vähem teha või õigem oleks öelda, elamusi pakub palju vähem, aga ikkagi on see paljude "unistus", mis hoolimata rahapuudusest ikkagi endale muretsetakse. Kas telefon peaks olema 1000 EUR on küsitav, aga kvaliteetne VR? Loomulikult! Tahate korralikke elamusi, siis investeerige VR-i. Toetage kvaliteeti, mis pakub täielikku meelelahutust ja on lisaks ka õpetliku sisuga. Siinkohal mõtlen ma laia valikut põnevaid ja harivaid simulatsioone, mida virtuaalreaalsuses katsetada saab.
Tulevik on ilmselt helge, olgugi et see võtab aega. Turule jääb kohe kindlasti premium kvaliteediga prill ja sinna kõrvale jääb ka hunnik odavaid lahendusi. Igaühele on midagi. Hindan kvaliteetseid elamusi ja jään alati vaatama kallimate prillide poole, sest olen hea kvaliteedi maitse suhu saanud ja tean, mida nendega VR-s teha saab. Kindlasti jõuab see teadmine ka suurema rahvahulgani, aga see võtab aega ja loodetavasti on turusolkijaid ka vähem ning nad teevad ruumi tõelistele virtuaalreaalsuse prillidele
Kommentaarid: 257 loe/lisa Kasutajad arvavad:  :: 0 :: 0 :: 224
tagasi üles
vaata kasutaja infot saada privaatsõnum
näita postitusi alates eelmisest:   
uus teema   vasta Uudised »  Ülevaated, kasutajate hinnangud »  Ülevaade sellest, mis toimub VR maastikul ja missuguseid prille eelistada!
[vaata eelmist teemat] [vaata järgmist teemat]
 lisa lemmikuks
näita foorumit:  
 ignoreeri teemat 
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse
sa ei või vastata selle foorumi teemadele
sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis
sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis
sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis
sa ei saa lisada manuseid selles foorumis
sa võid manuseid alla laadida selles foorumis



Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.