Njah, esimesed pioneerid, kes sillutavad teed teistele, kellel oleks turvalisem sõita.
Edit: 15.04.2108
Üllatav, et paar minutit "põhjagaasiga" võtab juba autol hinge kinni. Video väidab, et aku kuumeneb üle, kuigi loogiline vist oleks ikka, et elektrimootor hakkab ülekuumenema?
Üllatav, et paar minutit "põhjagaasiga" võtab juba autol hinge kinni. Video väidab, et aku kuumeneb üle, kuigi loogiline vist oleks ikka, et elektrimootor hakkab ülekuumenema?
Mul on üks 4wd mudel, mis ilmselt su autole kiirenduses ärtust ära teeb, sellel on ka see mure põhiliselt, et aku kuumeneb üle, mootor pole kunagi nii kriitline, kuigi seal on ka termokaitse peal.
Mul on üks 4wd mudel, mis ilmselt su autole kiirenduses ärtust ära teeb, sellel on ka see mure põhiliselt, et aku kuumeneb üle, mootor pole kunagi nii kriitline, kuigi seal on ka termokaitse peal.
Tõusuteel jah, sest 1 firma vahetab oma autopargi välja
tsitaat:
Kasvunäitajate taga võib olla Eesti taksoettevõte Elektritakso otsus vahetada kõik oma taksopargi 55 autot selle aasta jooksul uute Nissan Leafide vastu välja.
_________________ This message was sent from space using stargate
Inimene on troopiline AHV Aga kes on naine? Valge on ka inimene !
"Vaese inimese juttu räägid. Kui tundub kallis, siis on see kellelegi teisele mõeldud"
Ma vahetaks ka oma bensiiniga auto välja, aga elektikatest (ega ka bensukatest) pole midagi asemele võtta. _________________ Powered by MacBook Pro.
The sh*t has hit the fan.
Ma vahetaks ka oma bensiiniga auto välja, aga elektikatest (ega ka bensukatest) pole midagi asemele võtta.
Ikka on, aga sinu ootused ja rahakoti paksus ei mahu ühele lainele _________________ This message was sent from space using stargate
Inimene on troopiline AHV Aga kes on naine? Valge on ka inimene !
"Vaese inimese juttu räägid. Kui tundub kallis, siis on see kellelegi teisele mõeldud"
Jah, rahakoti paksus seab omad piirid ning väga palju raha ei taha tõesti auto eest välja käia.
Enamus autosid ei sobi, kuna lapsed ei mahu turvakolaga autosse ära. _________________ Powered by MacBook Pro.
The sh*t has hit the fan.
Hõikan ka siia foorumisse.
Kui kellelgi on mõistlikke küsimusi elektriauto kasutamisest Eestis või üldiselt elektriautode hingeelust, võib siin küsida, proovin vastata.
Üle 100 000km mitte taksolistlikku kogemust ning teatud teadmised tehnilises valdkonnas.
Vahepeal uudist ka. Praktiliselt kõik pistikhübriidid kadusid müügist septembrist, kui uus autode küttekulude ja heitmete testitsükkel kasutusele võeti.
Ühelt poolt hea ja teiselt poolt totter. Hea sellepoolest, et nüüd on põhjust pistikhübriididele pakkuda korralikult pirakas akupakk (minimaalselt 100km).
Halb selles mõttes, et mõned pistikhübriidid ei tulegi müüki enam, sest tootja ei tee suurema akuga aretist.
Minu isiklik vaatevinkel ütleb, et pistikhübriidid 100+km'se elektrilise läbisõiduga on ebamõistlikud. Pirakas kapotialune kolakas saab 500-2000km tööd aastas tavakasutaja käes.
Miks on enamusel elektriautodel 1F x 32A aeglane laadimine (kodune), mõnel ükskul on ainult 3F x 16(32)A?
1F - Kia e-Niro
1F - Hyundai Kona EV
1F - Mercedes EQC
1F - Nissan Leaf (60kw akuga väidetavalt 3F)
1F - Jaguar i-Pace
jne
3F - Audi e-tron
3F - Teslad
Miks ei ole veel tehtud normaalse suurusega elektripereautot (a'la Sharan)?
Miks ei ole enamusel elektriautodele võimalik panna kärukonksu? _________________ Powered by MacBook Pro.
The sh*t has hit the fan.
Miks on peaaegu kõikidel elektrikatel ühefaasiline pardalaadija?
Sama põhjus miks kodus veekeedukann, kohvimasin, tolmuimeja, boiler, pesumasin jms on ühefaasiline - lihtsus, sellest tulenevalt parem hind.
Pealegi suurel hulgal lõpptarbijatel on ainult üks faas võtta. Eriti mitte Euroopas.
Kuna tavaline laadimine ei vaja rohkem kui 16A 230V puhul (kui juht magab, siis auto laeb), siis pole mõtet asja keeruliseks ja kalliks ajada.
Kolmefaasiline laadimisseade on üldjuhul kallim. Kaabeldus on kallim. Laadimisliides (EVSE) on kallim.
Kolmefaasiline laadimine on mõistlik veidi suurema transpordivahendi puhul, näiteks Sprinteri-mõõdus kaubik.
Üldreegel pardalaadija dimensioneerimiseks on lihtne - paras võimekus, et aku täielikult laadida öö jooksul (ala 8 tundi)
20-25kWh elektrikad tavaliselt 16A. 30-50kWh elektrikad tavaliselt 32A. 60-100kWh elektrikad tavaliselt 3x16A. (24, 48, 72kWh per öö vastavalt).
Tegelikkuses, olenemata akupaki mahust, igapäevane läbisõit on ja jääb ikka samasse auku.
Ehk kui mul oleks 100kWh'ne Tesla, siis laeks ma päevas ikkagi 5-15kWh, vastavalt sellele, palju ma maha sõitsin.
Sellist asja, et elektriautot laetakse kord nädalas, kodus või tööl või kiirlaadijas, see on väärarusaam.
Elektriautosid üldjuhul tuleks laadida öösel, päikeseelektri olemasolul tõesti keskpäeval.
Mul on kodus kolmefaasiline ühendus, 25A igale. Arvasin ise ka, et 3F oleks parem. Aga veidi sügavam analüüs ütleb, et see tekitab rohkem jama kui kasu.
Oletame, et mul on Tesla, maksimaalse pardalaadija võimekusega 3x16A. Esimene mure, mul ei ole nii palju vaba võimsust, ka öösel. Mõni küttekeha üksi on juba üle 9A.
Keerame väiksemaks. Keerame 3x10A peale ja rahu majas!? Nüüd on see jama, et kõik kolm faasi peavad olema maja poolt koormusega alla 15A. Kah küsitav.
Kokkuvõttes. Minu aastatepikkune kogemus ütleb, et kõik, mida tavaline eraisik vajab kodus igasuguse sõiduauto puhul, on 1x16A, per auto. Lagi.
Mina sõidan 33 000km aastas - see peaks olema märksa rohkem kui tavaline autoomanik. Iga 7 tunnise öö jooksul jõuab tankida 7x3kWh=21kWh,
olenemata sõiduautost. Et nii palju tankida, vaja iga jumala päev sõita maha mitte vähem kui 100km - mis on erakordselt haruldane. Ilma vahepeal koju jõudmata.
Pealegi, see, et auto on kodus ainult 7 tundi, on sürrealism. 1x32A on piisav absoluutselt igasuguses mitte kiirustavas olukorras. Ja kiirustavas olukorras on kiirlaadijad. Vahepealsed variandid on mõttetud.
Tesla pakkus kunagi topeltvõimsusega pardalaadimise võimekust 3x32A. Paljud teadmatud soetasid selle lisa. Statistika näitas, et ülipisikene protsent kasutas selle potentsiaali. Nüüd on see läinud ka.
Miks ei ole pereelektrikaid?
6+kohalised autod üleüldiselt moodustavad väga väikese osa kogu autoturust. Ja kui tulla elektriauto mudelitega üldse turule, tuleks hammustada magusamat tükki esimesena. Luukpära näiteks.
Tulevad, kindlasti tulevad. Nõudlus on (täpsemini, autotootjad nii arvavad/kardavad) liiga väike, et selliseid mudeleid tuua turule 2018.
Miks kärukonks on haruldus elektrikatel?
Vot see on pähkel mida ma täitsa läbi hammustanud pole.
Mõni järgnevatest lausetest peab kindlasti paika:
a) väikese akupakiga elektrikad (kuni 30kWh) ei ole eriti sobilikud haagise vedamiseks. Haagisega on energiakulu märksa suurem, seega sõiduulatus võib mõnd potentsiaalset klienti ära ehmatada.'
Suurema akuga elektrikas hakkasid just nüüd, 2018, tulema.
b) elektriautodel on jahutussüsteem vahest liiga algeline. Väga madalal kiirusel ja suurel koormusel võib tekkida mure aladimensioneeritud jahutussüsteemiga elektrimootoris või inverteris. Nõudlus konksude
vastu maailma peale kokku ei ole just väga kõrge ja vast autotootja ei taha konksuta autodel üledimensioneeritud jubinaid kasutada. Sama kehtib ka pidurite kohta. Haagise võimalus nõuab friktsioonpiduritelt
rohkem. Elektriautodel on niigi soodumus pidurid üle dimensioneerida (auto raske, aga tegelikult klotse praktiliselt ei kasutatagi).
c) konksul on teatud konstruktiivsed nõuded kerele. Võimalik, et madalate müüginumbritega (e-Golf vs tavaline Golf) ei taha autotootja vaeva näha erinevate pakettide ja lisavarustustega -see tõstab lõpphinda kõigile.
Kas akude eluea mõttes ei oleks mõistlik hoida laetust 25-95%, selmet iga öö 100% peale laadida?
Väidetavalt igasugused avaliku sektori elektrikad läksid sellepärast kiiresti käest, et koguaeg otsapidi laadijas olid. _________________
arnis
Tegelikult võiks pereauto ka lihtsalt olla selline, kuhu mahub tahaistmele kolm last koos oma kolaga (toolid, alused). Ei peagi olema 7-kohaline. Leaf'i ei mahu lihtsalt.
Kärukonksuga peab arvestama tõesti, et energiakulu on suurem, kui käru taga. Samas enda seisukohalt võttes läheb seda vaja paar korda aastas lühikesed otsad.
3F vs 1F laadimine on suhteline. Pigem tarbiks kolme faasi võrdselt aga madalama koormusega, kui et on ohtralt ampreid ning kõik ühe faasi peal.
Hetkel on maja peakaitse 3x20A ning Leafi laadides ühe faasi otsas pole puudu jäänud, samas kui uuemad autod tahavad saada 1x32A, siis peaks peakaitset suurendama, et ööga aku enamvähem täis saaks. _________________ Powered by MacBook Pro.
The sh*t has hit the fan.
Ideaalis, kui liitiumakud ei ole kasutusel, tuleks neid hoida poole peal, kuni 50% laetud (kusagil 3.6V).
Tähtis on see, et nad täitsa tühjad ei ole (alla 3.0V, ehk alla 5%) ning, veel tähtsam, et nad soojas ei oleks.
Hoiustustemperatuur üle 30*C on liigne. Ideaalis 10*C.
Ideaalis tuleks laadida võimalikult vähe ja tühjendada võimalikult vähe. Ehk 40-60% vahel. Realistlikult on see
elektriautode puhul ebapraktiline ja mitte tarvilik, tavahübriidide puhul aga täiesti tavaline.
Igal seadmel, ka autol, on tehase poolt ette määratud piirmäärad.
Kuna hübriidide akud on väga pisikesed, on nende tsüklite arv väga suur. Et aga aku ära ei väsiks liiga kiiresti,
tuleks veel lisaks akut tsükeldada 50% lähedal.
Elektriautode puhul tsükleid on märksa vähem. Ja suurte akupakkide puhul on igapäevaselt kasutusel väike osa.
Mida kõrgem on pinge, seda kiiremini aku vananeb. Mida soojem on aku, seda kiiremini vananeb.
Tabelid on erinevatele liitiumakude keemiasegudele pikad ja igavad, aga kui ma võiksin lihtsustada, siis umbes nii:
Üks keskmine liitiumaku kaotab umbes nõndaviisi oma mahtu:
50% laetud, 20*C kraadi - 1% mahukadu aastas - üsna tüüpiline kadu lihtsalt laos olles
80% laetud, 20*C kraadi - 1-2% mahukadu aastas - nagu näha, erinevus on üsna pisike eelmisega võrreldes
100% laetud, 20* kraadi - 3-10% mahukadu aastas
50% laetud, 30*C kraadi - 2-5% mahukadu aastas
80% laetud, 30*C kraadi - 2-8% mahukadu aastas
100% laetud, 30* kraadi - 10-20% mahukadu aastas - üsna tüüpiline olukord sülearvutite puhul
Teslade akud kaotavad tavakasutajate käes umbes 1-1,5% mahtu aastas - keskmisest vähem, sest akud on suured ja läbisõidud väikesed
Uuemad Nissan Leafid (2013 ja üles) kaotavad 2-3% aastas (meie kliimas) - autotootjad arvatavasti rihivad sellist piiri. Akut auto eluea jooksul ei vahetata.
Vanemad Leafid ja Mitsud kaotavad 4-6% aastas - kehva akukeemia ning puudulik võimalus laadida vähem kui 100%'ni.
Mõned autod on kuude viisi pistikus (nagu sülearvutid) ja kaotavad mahtu absurdselt kiiresti.
Väikesed "arendused" on siiski olemas. Näiteks Nissani puhul, 100% tablool ei ole aku jaoks tegelikult 100%, pigem 96%.
See väike reserv leevendab vananemist ka siis, kui omanik otsustab hoida akut alati kõrini.
Minu auto on kaotanud 11% 125 000 km'ga. Kui ma oleks 80% asemel laadinud toda iga öö 100%'ni, oleks mahukadu umbes 13-15%.
Üks takso, täpselt samavana, sõitnud poole rohkem, 250 000km, kaotanud 20%. Kiirlaadimine ei tee midagi erilist. Pealegi, aku esimesed
2-5% kaovad veidi kiiremini ja siis vananemine stabiliseerub. Nõnda jätkub kuni auto kui transpordivahend ära amortiseerub või hävib.
Peale elektriauto lõppu aku demonteeritakse ja mitte ei saadeta taastöötlusesse, vaid läheb aku teisele ringile.
Üldjuhul statsionaarakuks kas kiirlaadimisjaamas puhverdamiseks või ebastabiilse elektrijaama täiustamiseks (päikese- või tuulepark).
Siin pole tähtis, kui palju akumahtu alles on. Ja alles 30-40 aastat peale akupaki tootmist võib kaaluda taastöötlusele saatmist.
Põhimõtteliselt selliseid elektrikaid enam ei tehta, mis kaotavad mahtu liiga kiiresti (mitte meie kliimavöötmes).
Elektriautode puhul ei ole tarvis liigselt muretseda aku elu üle. Lae tihti ainult nii palju kui vaja.
EDIT: elektriauto pardalaadijal on määratud maksimaalne võimekus. Seda ei pea alati täiel määral kasutama kui vajadust või võimalust ei ole.
16A annab ~16km tunnis. 32A annab ~32km tunnis. Pea kõigile meile jätkub väga vähesest, et ööga pumbata päeval kulutatud särts tagasi.
Olenemata akupaki suurusest - on see 20kWh või 100kWh.
Kolme faasi pealt tarbides 5,5A igaltühelt on suurenenenud risk peakaitset rakendada, sest mitte ükski teine koduseade ei tohiks tarbida 20A
peakaitsme puhul enam kui 15A pikalt. Mõni veekeedukann võtab rohkem. Minul elektriauto faasil on kõik väike mudru, va. küpsetusahi - öösel ei küpseta
Hübriid hoiab akut vahemikus 20-80% automaatselt, alla ja ülespoole ei lase.
Täna pidi tund aega kannatama toyota hübriidide promo. Toyota hoiab akut 50-95% peal. Ehk kui reaalselt akut oleks veel 50%, auto näitab siis, et 0% on. Hoiab aku eluiga pikemalt. Kuni 20 aastat pidi vabalt kannatama ära. (Toyota spetsi jutt)
Hübriidid, millel ei ole pistikut, ei kuulu ühegi otsaga "elektriauto" kategooriasse - kogu elekter mis akusse tekib, genereeritakse algselt fosiilkütusega.
Toyota on niivõrd vanamoodne, et paljud hübriidid neil ikka veel on NiMH akudega. Minu pikk jutt teatud osas ei klapi nikkel-metallhüdriid akudele.
Ärme liigselt haibi hübriide. Paari aasta pärast on üle poolte müüdavatest autodest hübriidid. Kas täishübriidid või leebehübriidid (48V põhjal).
Kui pistikut ei ole, siis tuleb käia tanklas. Ainukene millega saab priisata on Priiuse-taoline kütusekulu, mis on umbes nagu diiselautol aga bensumootoriga, 4-6l/100km.
Nissan Leafi jaoks 100% on tegelikult 4.135V. Täis aku on aga ametlikult 4.200V. Seega 3-5% jääb kättesaamatuks pikendatud akupaki eluea nimel.
Tesla jaoks 100% on 100%, 4.200V. Aga seda valikut peab käsitsi taasvalima, vaikimisi kukub 90% peale tagasi. Sama jutt - aku kestab märksa kauem. _________________ Teen kodudes elektriasju korda. 36€/h. Anna murest märku.
Ooteajad väiketööd nädala jooksul, päev+ tööd kuu jooksul.
Ka korteriühistud ja ettevõtted. Auditi ettevalmistused.
arnis, mis autoga tegu ning palju need 100kkm maksma on läinud, kui arvestada auto amortisatsiooni, hooldusi/remonte, rehve ja elektri kulu? Lühidalt siis pakub huvi laurxilik "kõik sees" kilomeetri hind.
Kui tihti hooldustel peab käima (kilomeetrid ja või aeg) ning mis on sellise tüüpilise hoolduse hind? _________________ ¯\_(ツ)_/¯
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse sa ei või vastata selle foorumi teemadele sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis sa ei saa lisada manuseid selles foorumis sa võid manuseid alla laadida selles foorumis
Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.