18.05.2021 11:14:01
Telia tehisintellekt hoiatab kliente äikese eest SMS-iga
PRESSITEADE - Telia on sel aastal edastanud oma klientidele enam kui 14 000 SMS-teavitust, mis informeerivad interneti- ja TV-teenuse kasutajaid lähenevast äikeseohust.
Telia tehnoloogiajuhi Andre Visse sõnul tekitab äike igal aastal tuhandetele Eestimaa peredele peavalu, kärsatades läbi koduelektroonikat ja mõjutades erinevaid sideteenuseid.
„Võttes aluseks ilmateenistuse äikeseprognoosid, saadame oma klientidele automaatsed SMS-id juba enne seda, kui äike on vastavasse piirkonda jõudnud. Lahenduse eesmärk on ennetada kliendiseadmete kahjustusi ja tõsta inimeste teadlikkust äikesega seotud ohtude osas,“ selgitas Visse.
Hoiatava SMS-i saavad seejuures kliendid, kes kasutavad Telia koduteenuseid nagu TV ja internet üle vasevõrgu, kuna mööda optilisi kaableid äikesest tingitud ülepinge ei levi.
Ettevõte asus äikese eelteavituse lahendust testima eelmise aasta augustis ja septembris, mil hoiatava sisuga SMS-id saadeti ligemale 8000 kliendile.
„Kuna klientide poolt võeti uus lahendus väga soojalt ja tänulikult vastu, otsustasime sel aastal asja mastaapsemalt ette võtta. Sel kevadel oleme äikese eest hoiatavaid SMS-e edastanud juba enam kui 14 000 korral,“ lisas Visse.
Uue lahenduse puhul kontrollib tehisintellekt igal hommikul ja õhtul järgneva 12 tunni ilmaennustust ning enam kui 40-protsendise äikese esinemise tõenäosuse korral edastatakse lähedal asuvatele vasevõrgu klientidele SMS-teavitus.
Äikesest tingitud mured põhjustavad ainuüksi Telia kõnekeskustesse ja esindustesse igal aastal tuhandeid pöördumisi. Sellele lisandub sadu tehnikute visiite klientide juurde, et tekkinud kahjusid kõrvaldada. Lisaks saavad äikesehooajal kahjustada tuhanded kliendiseadmed, mis põhjustab kümnete ja sadade tuhandete eurode ulatuses lisakulutusi.
Kuidas saab inimene ise kaitsta koduelektroonikat äikese eest?
Ühenda juhtmed ja kaablid seinakontaktidest lahti
Kõuemürinat kuuldes või suvel pikemaks ajaks kodust ära sõites tasub oma koduelektroonika juhtmed vooluvõrgust lahti ühendada. Samuti tuleks eemalda seinakontaktidest internetikaabel ja võimalikud antennijuhtmed. Oluline on need lahti ühendada just seinakontaktist, mitte seadme küljest, sest seinakontaktis olevad kaablid võivad pikselöögist sellegipoolest kahjustada saada.
Soeta piksekaitsmega voolujuhe
Ülepinge kahjustuste riski aitab vähendada piksekaitsmega voolupikendusjuhe, kuhu saab ühendada korraga mitu seadet. Samas peab arvestama, et pikse otselöögi korral ei suuda ükski seade piisavat kaitset pakkuda. Nimetatud kaitsmeid saab soetada suurematest ehitus- ja elektroonikakauplustest ning ülepingekaitsmeid saab tellida ka Telia e-poest.
Kontrolli maja vooluvõrk üle
Vanemates majades on vooluvõrk sageli maandamata ja muretsetud äikesekaitsmed ei pruugi piisavalt toimida. Seetõttu tuleks spetsialistidel lasta oma maja vooluvõrk üle kontrollida ning veenduda, et maja oleks äikese eest võimalikult hästi kaitstud.
Seadmete taasühendamisel varu kannatust
Pärast äikest varu veidi kannatust – äikese möödudes ja elektriühenduse taastudes saad seadmed voolu- ja internetivõrku tagasi ühendada. Kui telefon on tumm, teler ei näita pilti või internetti pole, soovitame oodata umbes 30 minutit, et ühendused jõuaks taastuda.
Muidugi see on väga tore, et on tuldud välja IT lahendusega. Aga mis mind häirib on see, et mida kõike "tehisintellekti" pähe määritakse. Ma kahtlustan, et tehisintellekti pole näpuotsagagi puudutatud(baseerudes enda lähenemisel probleemile) ja turundus inimestel hakkas igav. Muidugi see on puhas spekulatsioon ja kui keegi oskab mind valgustada, andke teada! Seniks telia turundajad, paar võtmesõna jäi puudu "Telia nanotehnoloogial baseeruvad ruuterid, edastavad AI põhinevaid otsuseid otse sinu telefoni, kasutades kvanttunneldamist."
Laeng võib tulla ka sombusest taevast ei pea müristama ja sadama. Sellist asja kah kogetud. Safu pole siin midagi. _________________ Punktkeevitus patareidele/akudele. Akutrelli/laptopi/e-bike. PM
Neti algusaastatel olid ajad, kui sisekaablid looklesid õues. Äike võis olla kaugemal, kuid see kogus ikka laengu kokku ja ruuter oli õhtal. Tol ajal läks neid ikka hulgi. Ükskord käis plaksakas siis kui ühendasin neti kaablit porti. Äike oli ammu möödas aga kaablis oli särts ikka sees.
SMS toimib edukalt, ilmselt on see kooslus ilmaeatest, lightningmapsist ja piirkonnast kus vaskvõrk ja oht.
Samas kui ruuter on võrgust eemaldatud, on ikkagi oht, et äike sulatab toas sidekaabli koos pesaga. äike lõpetab teadupärast kahes kaabli otsas.
Seega ei pruugi kõva matsu korral ka peale äikest ühendus tööle hakata.
Noh, kas siis täna on kõik hoiatused saanud, või mõni leinab mahapõlenud seadmeid? Päeval näitas radar läänepool äikest, nüüd siin põhjapoolses servas nägemise ja kuulmise kaugusel käratas mitu korda.
Suht jama lahendus ma ütleks. Paar päeva tagasi väljas müristas - ei ühtegi sõnumit. Neljapäeval tuli sõnum, et nende andmetel jõuab neljapäeval minu piirkonda hirmus äike. Ühtegi pilvegi polnud terve päev taevas
kodukandis nägin eile musta pilve ja mitu korda kuulsin müdinat, lightningmaps ei näidanud midagi, ilmaennustus ei lubanud ka midagi. sõnumit ka ei tulnud.
30km eemal siiski äikesekaart juba näitas lööke.
eks see selline suhteline on, kord andmed annavad sisendi smsi saatmiseks ja ilm keerab tegelikult ära, võib ka vastupidi juhtuda.
Telia saatis eelmisel aastal ligi 500 000 äikese eest hoiatavat SMS-i
Eelmise aasta äikeseperioodil edastas Telia ligemale pool miljonit SMS-i, millega hoiatati kliente läheneva äikese eest.
Kuigi 2021. aasta äikeseperiood oli intensiivsem kui aasta varem, langes mullu tuntavalt nende juhtumite arv, mille käigus said äikese tõttu kahjustada kodused digiboksid ja ruuterid, selgub Telia kokkuvõttest.
Kui 2020. aastal väljastas Telia oma klientidele äikesest tingitud kahjustuste ja ülepinge tõttu enam kui 6000 uut ruuterit, siis eelmisel aastal oli see arv neli korda väiksem ehk 1500.
Telia Eesti teenuste kvaliteedijuhi Kalle Arula sõnul on ühest küljest kahjude hulga vähenemisele kaasa aidanud investeeringud tehnoloogiasse ja uutesse lahendustesse, teisalt saab kindlasti kiita kliente.
„Sellise tulemuseni oleks võimatu jõuda ilma klientide poolse panuseta. Selgelt on näha, et inimeste teadlikkus on kasvanud ning kodudes suhtutakse äikesega seotud riskidesse üha tõsisemalt. Olen kindel, et ühiselt pingutades saame need numbrid veelgi väiksemaks,“ hindas Arula.
Telia hakkas eelmise aasta mais saatma oma koduteenuste klientidele SMS-teavitusi, mis informeerivad lähenevast äikeseohust interneti- ja TV-teenuse kasutajaid. Uudse lahenduse puhul kontrollib tehisintellekt igal hommikul ja õhtul järgneva 12 tunni ilmaennustust ning enam kui 40-protsendise äikese esinemise tõenäosuse korral edastatakse neis piirkonnades asuvatele klientidele SMS-teavitus.
Kalle Arula kinnitusel jätkab ettevõte ka sel aastal hoiatavate SMS-ide edastamist.
“Meie kliendid on selle lahenduse väga soojalt vastu võtnud ning hoiatavast SMS-ist loobus eelmisel aastal vaid 0,1% klientidest, kelleni see jõudis.”
Kliendid pöörduvad äikesest tingitud abi- ja nõustamissoovidega Telia kõnekeskustesse ning esindustesse igal aastal tuhandeid kordi. Paljudel juhtudel tuleb seadmeid vahetada ning sajad kliendid vajavad tehnikute visiite. Mida teadlikumad ja paremini infomeeritud on inimesed äikesega kaasnevatest riskidest, seda hõlpsam on võimalik nimetatud muresid ennetada.
Kuidas saab inimene ise kaitsta koduelektroonikat äikese eest?
Ühenda juhtmed ja kaablid seinakontaktidest lahti
Kõuemürinat kuuldes või suvel pikemaks ajaks kodust ära sõites tasub oma koduelektroonika juhtmed vooluvõrgust lahti ühendada. Samuti tuleks eemalda seinakontaktidest internetikaabel ja võimalikud antennijuhtmed. Oluline on need lahti ühendada just seinakontaktist, mitte seadme küljest, sest seinakontaktis olevad kaablid võivad pikselöögist sellegipoolest kahjustada saada.
Soeta ülepingekaitse
Ülepinge kahjustuste riski aitab vähendada ülepingekaitse, kuhu saab ühendada korraga mitu seadet. Samas peab arvestama, et pikse otselöögi korral ei suuda ükski seade piisavat kaitset pakkuda. Nimetatud kaitsmeid saab soetada suurematest ehitus- ja elektroonikakauplustest ning ülepingekaitsmeid (nii seinakontakti kui DSL liinile) saab tellida ka Telia e-poest.
Kontrolli maja vooluvõrk üle
Vanemates majades on vooluvõrk sageli maandamata ja muretsetud äikesekaitsmed ei pruugi piisavalt toimida. Seetõttu tuleks spetsialistidel lasta oma maja vooluvõrk üle kontrollida ning veenduda, et maja oleks äikese eest võimalikult hästi kaitstud.
Seadmete taasühendamisel varu kannatust
Pärast äikest varu veidi kannatust – äikese möödudes ja elektriühenduse taastudes saad seadmed voolu- ja internetivõrku tagasi ühendada. Kui telefon on tumm, teler ei näita pilti või internetti pole, soovitame oodata umbes 30 minutit, et ühendused jõuaks taastuda.
Telia Online-abi keskkonnas on üleval ka video, kuidas oma koduseid seadmeid äikese eest kaitsta: https://www.telia.ee/aike
sa ei või postitada uusi teemasid siia foorumisse sa ei või vastata selle foorumi teemadele sa ei või muuta oma postitusi selles foorumis sa ei või kustutada oma postitusi selles foorumis sa ei või vastata küsitlustele selles foorumis sa ei saa lisada manuseid selles foorumis sa võid manuseid alla laadida selles foorumis
Hinnavaatlus ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.